dendam

ade ubi ade batas..ade hari aku balas...

"ko jage la weyh..esok aku tackle bior tercabut bulu betis ko..jage la ko weh..maen cam gampang"
weyh...gua nak tanye..kaum melayu ni spesies kaum yang berdendam ek???gua terpikir..yang pepatah ade ubi ade batas ade hari aku balas tu bukannye baru je timbol yer tak..benda dah lame dah tu..maknanya...memang dari dulu lagi melayu ni suke sangat berdendam..

seingat ingat gua la..mase gua stadi kat egypt dulu..kalo lawan bola ngan pak arab..kalo kitorang terkasor ke..memang bergadoh jugak le..setakat gadoh2 mulut..pas tu bile dah dah cool down kompom2 pak arab tu datang mintak maaf...pas tu siap cium2 lagi..takder la nak simpan dendam bagai...

bagi gua la..dendam ni hanyalah mainan syaitan..yang menyebabkan kite benci kepada kebenaran..kalo dah berdendam kompom2 kita takkan bertegus sapa beberapa purnama..biopon ramai yang dok menyatakan kebenaran pada kita..tapi disebabkan dendam kita jadi buta..


ade jugak orang cakap pompuan ni lagi kuat berdendam dari lelaki..erkkk..yer ke..???bagi gua..sumernye depend on the person, not the gender..


gua lebih memilih perdamaian..korang pilih ape weh..tepuk dahi tanya hati..jawab senirik...



bukan sekadar omongan kosong

14 comments:

liyana said...

dendam tu penyakithatikn..
so kene jgela hati..
stuju dendam not depend on gender..

ishiko said...

tepuk daei sakit la daei tu.. ^^

kiera'sakura said...

klu aku depends on situation la..hihihi.. weyh blog ko nie mcm dh tukar baju jer...

Anonymous said...

kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka.

Bagaimana caranya memberi kemaafan dengan ikhlas?

Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang mampu membuang segala parut luka.

Dendam??Depends pada individu...senanya,bukan berdendam sangat pun,yang wujud hanyalah ketidakpuasan hati saja,sungguh,sangat sukar untuk istiqamah dalam redha atas segalanya..

p/s: saya sedang belajar untuk memaafkan/tidak berdendam kerana suatu hari nanti saya juga pasti memerlukan sebuah kemaafan itu.

Wallahu'alam

~aqielahuzihan~

Far8 budak baik said...

pasal pak arab tu aku sokong..
tu ar mereka baik2 je..
x dendam..wat salah terus minta maaf..
bab tmpt ak belajr penuh pak arab jugak hehe

Epal Hirata said...

pmpuan kuat bdendam?
ntah la..
aku xpun..
kdg2 mulut aku je ckp tp pastu mcm xde ape je pn..
maafkan jela..wat pe nk bdendam..
xleh pekdah pun

Rozuan Ismail said...

err.main futsal ke ni?

fadhdeela said...

setuju!!!!! kadang2 kita xde simpan dlm hati tp mereka2 yg suka berdendam nie la akan merosakkan hubungan sesama islam :)

Meh sini: Seksinyer artis Malaysia!!

sini jugak: Celcom iPhone4 VS Digi iPhone4

Amirah Adnan said...

jom la kite berdamai weyh!

Miss Ran said...

seribu kali setuju

Gayahspears said...

jgn gaduh2 tak baik.. kan elok kita muafakat..hihi.. hapuskan dendam yg tak ke mane tu ya sayang..huk3

JIJI YU said...

hehe..buak n maen futsal ataupon ape2 ye..itu sekadar contoh..ehhe..
jo ramai2 kiter berdamai..dan berpeluk mesra..ekeke

aliarosli said...

hhahhaha, dok asrama memang ada yang dendam

tapi kalo satu malam kupul semua, mesti ada yang menangis, minta maaf balik

huhuuhuuhu

alexa yussida said...

pilih damai di hati...

:p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved