nasi....

burrrppppppp...alhamdulillah..terkenyang sudaaa....baru je lepas pekena nasi dagang air tangan ibu mertua..tetibe tertengok nasi yang dok melekat  kat jejari runcing..teringat kata orang orang klasik..jangan buang nasi..kang nasi tu sentap  kang..nanges lak die...gua tengok nasi kat jejari gua takder plak dok meraung raung..menangis bagai..



tapi ade betolnye jugak pesan orang klasik dahulu kala..bayngkan kalo seorang rakyat mesia yang sememangnya melantak nasi tiap2 hari ni buang 3 biji nasi je sehari..dah berape biji dah sehari kite buang nasi cenngitu je.tu kita sorang..kalo satu malaysia ni ade sepuluh ribu orang buat perangai same..cer kire..buang nasi ni tak semestinya korang ambik campak kat tong sampah weyh..kekadang kite tak sedor yang kita dok basuh tangan lepas makan nasi dengan nasi2 penuh lagi kat jari2 kita tu pon sebenarnya buang nasi jugak...antara hikmah JUNJUNGAN BAGINDA NABI kita ajor suh jilat jari lepas makan nasi..ni la antaranya..tak membazir..kekadang kita tak nampak kalo dalam kuantiti kecik..yer tak????


p/s
layan lagu arab seketul due..



bukan sekadar omongan kosong

21 comments:

Miss Ran said...

btl

ramai yang ske membzir

wlpon nsi mnangis tu perumpamaan je

tpi kan mmbazir amln setan

Faaein Talip Roy said...

wah... bestnya mak mertua ko masak.. aku dari semalam tak jamah2 lagi nasi ni...

Anisa Hang Tuah said...

sebak tgok gambar tu

aliarosli said...

seminggu dah tak makan nasi

sedapnye! huhhuuhu, nak balik

rindu mama

aliarosli said...

kau nak buatkan ke khat tok aku? buatlah, aku nak! aku suka, tapi tak reti

Mrs.Yie said...

sedih tengok gambar kat atas tu.. :(

cayob said...

Time Blog Walking

Kasian budak tu...huhuh nak tahu....byg negaranya sanggup membuang makan mereka daripada memberik free kt orang lain..tujuan, untuk mengelekan kenaikan harga...


Kalau sudi kunjung2 sya di blog yang tak seberapa ini.........
http://cayob.blogspot.com/

sobri yaacob said...

stju..
sorg rakyat mlsia buang 3 bji nasi..
klu dah..10 rbu org... dah jadi bguni beras...

dah bleh sedekahkah dah nasi yg buang 2 kat mangsa kbuluran kat afrika

nur aisya humaira said...

Assalam..:)

kne makn sampai abis,time kecik2 kne pakse slalu klu tk abis mkn...:)

kte membazir,org yg tk cukp mkn,duk mencari2...

cayob said...

Ingin rasa memakan kari,
Kari cendawan batang keladi;
Girang rasa tidak terperi,
Bertemu tuan yang baik budi.

Mari tuan kita menari
Menari bersama,di hari pagi
Terima kasih ucapan di beri
Kalau ada masa, datang lah lagi

blog sya http://cayob.blogspot.com/

Edy Zaidi said...

sbb tu kalau aku makan kat luar, aku mintak nasi separuh je..xnak membazir..hehe

Puteri Iqa Izyan said...

bagus2. aku paling pantang kalau org mkn nasik tak habis. pdhl tgl sejemput je lagi.

kesian nasik tu. sobs~

chemay said...

sedih tgk gambar tuh..
teringat budak2 kat africa.
tak cukup makan
:(

farah wahedda said...

menangis aku tengok gambar budak tu T_T

miszlullaby said...

mak ML kate nanti nasik nangis..So, ML penah cube buang nasik, pastu tunggu nasik tu nangis. Tapi tak nangis2.Last2 ayam datang makan. hoho..

Gayahspears said...

Yaallah sayu hati tgk gambar tu..
kita patot bersyukur dgn rezeki yg diberikan olehNYA...


~> sebutir nasik ibarat setitis peluh petani, hargailah beras kita :)

yad'z said...

yup... betul3.. bagus meon =)

ghost writer said...

mak aku cakap kalau makan kena habiskan...nanti nasi menangis.

alexa yussida said...

ishkk terkena lagi...baru je ptg td usrah pasal jgn mmbazir...

bnyk aspect duk mmbazir nih...haih insap insap

qlah said...

salam .

yup , sememangnya . bagus unutk peringatan kepada semua .

kesimpulannya , hargailah rezeki yang Allah bagi , jangan smapai DIA tarik balik rezeki kita XD

Anonymous said...

:'(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved