akademia fantasia..haramkah atau halalkah.

bukan aku nak menjatuhkan hukum memkhinzir buta..bukan aku jugak yang menjatuhkan hukum sedemikian ghupe..tapi AGAMA yang menetapkan hukum sebegitu..cuma ade antara 'mereka' cuma diam membisu kerna ingin menjaga diri sendiri berbanding agama tercinta..

isu pepagi jumaat ni..bile tengok ramai blogger dok buat isu pasal konsert final AF akan di adakan agak berdekatan la kot dengan ngan masjid besi..aku pon menggatal jugak le nak wat ulasan sedikit sebanyak..ade blogger yang bagi cadangan suh konsert tu mule lepas isya'..sebelom tu disarankan sape2 yang dok ade kat konsert tu berduyun duyun le kemasjid solat berjema'ah..ok jugak cadangan tu..saranan dari bro ben pon betol jugak..lagi canteek..

jawapan senang dari tuan guru aku..katanya die..cara mereka menjadikan seswatu perkara itu haram..melaenkan cara perlaksanaan tu berubah dan mengikut hukum syara' yang ditetapkan agama..

pehal pulak nak kata haram.cer citer.tuan guru aku bagi contoh pendek je..kat konsert tu..yang dok bergedik atas pentas..laki ngan pompuan kan???yang dok meraung kat bawah pentas..laki ngan pompuan jugak kan..tu baru satu contoh..banyak lagi perkara kalo nak dibahaskan tentang kewajaran pengharamannya..kalo tak cayer..suh pihak astro tanya para imam muda..kan ker imam muda tu geng2 astro jugak kan????ekeke..

apepon ingat..ISLAM agama yang mudah..tapi jangan dipermudahkan untuk kepentingan diri..nak berhibur tak salah..ada caranya dan ader batasannya..



bukan sekadar omongan kosong

14 comments:

Afikah Aziz said...

suka ayat last,nak berhibur xsalah tp ada cara dan batasannye...sokong jiji :)

Sunah Mohammad said...

setuju dengan ustaz jiji..

qasehraihan said...

insafff ustad..

Bella Bell said...

sokong dengan jiji :)

James Alexander said...

hiburan oh hiburan... hmmm...




serius aku berkata, aku benci konsert dan juga2 tempat2 yg terlampau sesak...

bersama kak Es said...

kali ni Jiji SERIUS !!

betul!

Kalamhati said...

ana setujulah dgn ente!..=)

Miss Ran said...

bile ustaz jiji berceremah..betol

even kenduri kawen pun patut asing lki pmpuan

UNA budak BAEQ said...

ya matlamat tak menghalalkan cara . duit yang beribu dah disumbangkan kejalan yang tak diredhai .

*kenduri pon sama sekarang nak karok je . kalao tak ada karoke mmg tak uptodate . cilak... je la kan

Rozuan Ismail said...

setuju.Islam tak pernah larang umatnya berhibur tapi ada syaratnya.

gadismaya said...

setujuu dgnn entry ini :)

Tuan Din said...

Terbaik dari Jiji Yu...
teguran yg mudah tapi benar...
like!like!like!

Pak Syahot said...

sokong 101%....

Nini Hartini said...

Nasib baik rumah xde Astro. kalau tak agak2 terpengaruh jugak. benda2 buruk ni mmg mudah pengaruhi kita...

Mmg dah pakat dgn suami spy x masuk Astro kt rumah. Sbb skrg ni byk sgt hiburan lagha berbanding yg memberi kebaikan.

sekadar pandangan..

Heart In A Cage
.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved