gilakan dunia

SEBUAH CERITA SECARA 'MAYA'....

Aku berjumpa dengan para remaja dan bertanya?
Apa yang korang mahu?
Jawab mereka:Kami mahukan HARTA kekayaan, dengan harta, dapatlah kami enjoy puas puas.., barulah faham erti kebebasan..:senyum: ha!

Kemudian aku berjumpa pula dengan golongan yang dah senja (orang tua@tua kutuk) lalu bertanya?
Apa yang Pakcik mahu? 

Jawab mereka yang tua-tua itu:Kami mahukan keSIHATan tubuh badan, dengan tubuh yang sihat, bolehlah kami menikmati erti hidup...

Ok, kemudian..aku jumpa pula golongan cerdik pandai dan bertanya?
Apa yang anda mahu? 

Jawab mereka:Kami mahukan UMUR panjang.., dengan umur yang panjang, kami boleh meneroka pelbagai bidang ilmu sains dan falsafah yang akan membawa erti kepada tamaddun manusia...

ape yang deorang nak..
-Harta
-Sihat  

-Umur

Itu yang selalu doa: panjang umur murah rezeki tu kan? Kan? Kan?
aku pon sama gak..


ape yang aku nak gitau kat korang..kita kongsi2 la ni ek..kalopon kita nak sangat ngan harta..umur panjang..kesihatan kekal..namun jangan le kehendak kita tu membuat kan tergila gilakan dunia sampai melupaka destinasi sebenar pejalanan hidup kita iaitu akhirat....jangan sampai kita sumer tertimpa penyakit yang digelar WAHAN 

Sabda nabi s.a.w lebih kurang maksud: Ummat akhir zaman akan di timpa penyakit "wahan" yang menyebabkan Allah cabut kehebatan islam dalam hati...

Apa itu 'wahan'?

Jawab nabi saw: "Cinta dunia dan takut mati!"


p/s
doa ajaran NABI MUHAMMAD..
"ya ALLAH..jadikan lah sebaik baik umurku adalah umur di akhir usiaku..jadikanlah sebaik baik amalanku adalah amalan ketika penutup kehidupanku..dan jadikanla sebaik baik hari bagiku adalah hari dimana aku berjumpa dengan mu ya RABB 




bukan sekadar omongan kosong

11 comments:

tyka said...

aminn... like =))

Ieda Al-Habsyi said...

aminnn..semoga kita tidak tersasar...

liyana said...

amin.....

::p0t pEt iLa:: said...

semoga kita sedar dan bertaubat..amin :)

Sunah Mohammad said...

ameen...

ha'ah.. dia tua dari ceq lagi...

syrupmasin said...

ameen..betol..jgn sampai lupekan akhirat :)

suha said...

amin (^_^)

semoga hidup kita dlm Islam,mati kita dlm Islam dan bila ditanya malaikat ape agama kita,jawapannya Islam

Azie Azra said...

bangun pagi dan baca entry ni. thx jiji yu

MerLe said...

=)

Afikah Aziz said...

ameen insyaAllah...terbaik jiji,suke entry ni :)

GEMUKituMENARIK said...

copy doa :D

thanks ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved