busybody..

satu ketika...

diahadapan aku sekarang ada beratus anak muda remaja bergetah tengah melongok mendengar satu ceramah motivasi le kirenye..tetibe penceramah bertanya..

"kengkorang sumer ni..seramai ramai umat kat depan ni..tutup mata kalian semua..nanti saya tanya..angkat tangan..tapi jangan sekali kali bukak mata kalian"

deorang dah tutup mata baik punye..fasilitator diarahkan tutup mata deorang dengan kain pengikat kaler itam..lampu dipadam..tinggal beberapa lampu je yang terbukak..suasana samar samar..sunyi sepi..sumer bebudak dok diam je..fasilitator diarahkan keluar..sekang..tinggal aku..motivator..dan pengarah program..

motivator bertanya

"sapa diantara kamu yang tak pandai membaca quran???

hampir keseluruhan mengangkat tangan...
rumusan dalam kepala hotak aku..kalo dah ramai cenggini le tak reti bace quran..ape yang deorang bace mase dalam semayang????hati tetibe jadi sayu..dah tu kalo yer pon deorang pandai le baca bacaan dalan solat..berapa ramai yang baacaannya betol seperti yang dikehendaki oleh agama islam..dah kalo ramai lagi yang bersolat tanpa menghiraukan bacaan yang sebetolnye dalam solat..maka tak heranlah..mereka bersolat tapi masih lagi melakukan perkara perkara munkar..tu baghu je bab bacaan quran..tak sentuh bab2 lain lagi...

bile kite cube meneyntuh tentang2 hal hal sebegini..kita dikatakan busy body..suke dok jaga tepi kain mereka..tapi sedarkah meraka bahawasanya..itu membuktikan..kasih sayang umat terhadap mereka..fikir2kan..


bukan sekadar omongan kosong

24 comments:

delarocha said...

kes macam ni kena amik tahu bro.. bukan busybody tapi tanggungjawab.

diana said...

semuanya bermula dari rumah..
bila tak reti siapa yang salah???
mak bapak la...

aimie amalina said...

=) yezza..kalo dlm solat x betoi, payoh la nk kate ape pon ~

Cheq Sue said...

mana yang tak betul tu kena tegur2... biar orang nak kata bz bodi ke ape...tanggungjawab sesama islam tu...

James Alexander said...

tegur kena berhemah la. maybe then baru diorg kate x busybody tapi hanya membantu...

Alin Hassan said...

heishh takkan hampir semua angkat tangan? ni motivasi pelajar buta huruf ke?

NURUL AINI NORAZMAN said...

sayu nye...
skunk ni pun ramai dah org tua pergi kelas mngaji,.sbb baru sedar,.
tpi yg muda ni xkan nk tggu tua,.

Sunah Sakura said...

walopun kubur lain2, tetap gak kene busybody sebab nanti kat sana kita ni yang di sekeliling dia akan dibusybodykan..

liyana said...

hmm...btlkn

bak kte ustaz dlm tb td
sbb kubur lain2la kene bizibodi
tp dgn cara berhemahla..

Rozuan Ismail said...

hal agama kita perlu share.sebab itu kewajiban kita setiap umat islam untuk berdakwah,mengajak ke arah kebenaran.

Nurul Jannah said...

kalau solat pon dah tah pape..apetah lagi bende lain..haihh

Iffah Afeefah said...

tepat kene batang idung

kdg ayah dh aja

ank y dgl

FasiHaH SupiaN said...

ni bukan busy body, tp ramai yg anggap busy body, dgn alasan, kubur lain2..

namaakulynn said...

setuju dgn komen pertama tu.benda2 macam ni bukan busybody.tanggungjawab tiap2 muslim nak betulkan mana2 yg tak betul. ;)

kokser kokdam said...

sile jd busy bodi

kiera'sakura said...

kena jadi busybody sbb xnk ditanya kat sana nanti..

sergeant keroro said...

kene tegur demi kebaikan bersama :)

cik pulau said...

ingat mengingati itu perlu...^^,

reenapple said...

dunia nak kiamat dah ker???

bibi bibo said...

mmg kne jd bz bodi pon kalau stuasi mcm nih .

intan.maisarah said...

setuju dengan ko jiji

Afikah Aziz said...

busybody itu perlu jika berkaitan hal keagamaan :)

bersama kak Es said...

antara penyebab akhir zaman byk jenayah ni... solat dah tak de makne. tak langsung dititik beratkan.

Bila Ku Kata Cinta... said...

sungguh ke begitu jiji? ish....sedih kan?....semua bermula dari rumah..ini peringatan wat aku..bakal-bakl ibu nt..n ibu2 serta bapak2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved