naluri mereka



 
 
Naluri mereka berkata :
"Anak-anakku,pada ketika ini kami telah menjadi tua, lemah, pelupa dan tak bermaya; bersabarlah wahai anak-anakku dan cubalah memahami diri kami..."

"Jika kami makan dan mengotorkan serta kami tidak boleh memakai baju dengan sendirinya; bantulah kami serta ingatlah sewaktu kami memberi makan & memakaikan pakaian kamu ketika kamu masih bayi yang kecil..."

"Jika kami bercakap dengan kamu, kami mengulangi lagi benda yang sama; janganlah kamu tidak memperdulikan kami, tumpukan perhatian kepada kami.Ketika kamu masih kecil kami membaca buku cerita yang sama sehingga kamu tertidur..."

"Jika kami tidak mahu mandi,janganlah kamu memalukan & memarahi kami.Ingatlah ketika kamu kecil,kami menyuruh kamu mandi tetapi kamu memberi pelbagai alasan...namun kami tetap bersabar dengan kerenahmu wahai anak-anakku..."

"Jika ada perkara-perkara baru yang kami tidak tahu,ajarlah kami dengan lemah lembut,ingatlah kami telah banyak mengajar perkara-perkara baru ketika kamu kecil.Kami ajarkan kamu makan dengan cara yang betul,memakai baju dengan betul,bersolat dan mengaji al-Quran..."

"Jika kami tidak mahu makan,janganlah terlalu memaksa kami;kami akan makan bila sampai masanya.Hulurkanlah tangan sewaktu kami tidak mampu berjalan seperti kami pimpin tangan kamu waktu kamu baru mula belajar bertatih & berjalan..."

"Janganlah kamu marah akan keadaan kami kerana suatu hari nanti kamu akan faham keadaan kami.Sedekahkanlah al-fatihah sekiranya kami dialam barzakh.Doakan akan kesejahteraan kami setiap kali selesai solat..."

"Janganlah kamu lupa mengingati kalimah dari sanubari kami ini;
"Kami sayang kamu semua wahai anak-anakku"
Daripada,...ayah & ibu.
 
dari buku ni..
 
aku memandang wajah tua umi dan abi..
adakah sebegini rupa harapan naluri mereka untuk kami adik beradik???? 
 
p/s
meh weh join giveaway howt punye lah..
hadiah dari egypt..kristal original nokkkkssss...




bukan sekadar omongan kosong

18 comments:

Iffah Afeefah said...

sedih pulak

aku tau umi ko hrp ko kwrn cpt2 huhu

ko da join ke GA tu=P

KuNanGKuNanG said...

aku syg mak ngan abah aku...

Afikah Aziz said...

pada mu Allah aku berdoa
pada Mu jua aku meminta
rahmatilah ibu ayah tercinta
apunilah dosa- dosa mereka
panjang umur, murahkan rezeki
sejahtera dalam ketaatan
moga berbahagia di dunia, di akhirat
beroleh syurga

daku mengharap redha mu ibu
juga redha darimu ayah
hanya itulah yang ku pintu
agar hidupku lebih bermakna

terima kasih ibu, terima kasih duhai ayah

:)

namaakulynn said...

tacing tacing tacing
rindu gila makbapak kat rumah.sabar je tggu esok.isk isk

ishiko said...

sobss.. sobbss..

Sunah Sakura said...

akan aku uruskan warga antik seperti pakcik mat kelak sebaik2nya...

HonEyBuNNy said...

sob3....

sedih lak baca entry neh...

insaf2....T_T

** ehem3...Giveaway tu dah betul..."pasangan skandal" tu xbtoi la..haha..**

sergeant keroro said...

huhu T.T

diana said...

sebaknya akak baca..
terbayang2 muka mak..

kiera'sakura said...

Ya Allah Ya Tuhanku aku bermohon padamu agar Kau rahmati kedua mama papaku.. Kau sabarkanlah kami adik bradik dalam berbakti kepada mereka sesungguhnya hanya padamu kami berserah... amin2...

Nurul Jannah said...

sedih la..

Rozuan Ismail said...

tacing =(.tak ramai yang mampu nak jaga ibu bapa mereka bila mereka tua

aimie amalina said...

huhu T___T

cik pulau said...

Ehhmm...
syg ma & abah..
err.tetibe..hahaha

**::CIKNUURUL::** said...

umi dan abi,.mak dan ayah,..nnti akk balik umah slalu ek bwk somi dn ank2,.wuwuuwu,.ni hrpn aku ji,.hehe,.

ghost writer said...

teringat ada satu iklan dulu kat tv.

"depa nih tak tau yang kita nih sayangkan depa..".

tomatokering :) said...

sob sob tacing gua T_T

aliarosli said...

nasib dah sampai rumah
kalau tak, ada melolong sebab rindu kat deme

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved