ostad ostad...

"ostad ostad..ni aku nak tanya satu kemusykilan..ostad pon tau kan..aku kejenye pelayan..pelayan restoran..bukan pelayan napesu serakah..keje aku nye..angkot makanan..lopaih habes jer deorang deorang makan..aku pulak yang tolong angkot balik sisa deorang masok ke dapor..takpon aku tolong terjunkan makanan tu dalam tong sampah..jadinye ostad..persoalan aku disininye..

aku ni jenisnye kebulur sepanjang mase..dah tahap pembela hantu raya dah gamaknya..jadi kalo ade lebihan makanan passenger ke customer..menitik air liur aku nak tolong habeskan..dari aku terjunkan makanan tu ke tong sampah baek aku yang tolong habiskan..masalahnya..halal ke makanan tu pak ostad oit..dah aku tak tanye pon tuan die....

"ape susah..hukum die senang citer..dah jadi harus nak dekat2 wajib dah ko tolong menghabiskan sisa makanan tu..dari buang membazir..tu dah jadi sedara setan dah pulak.engko tolong habiska tu kire dah patoto die bertime kaseh dah ko tolong selamatkan die dari jadi sedara azazil..

laen le kalo tuan die datang balik bawak plastik cakap nak bungkus yang tu pepandai engko le burbudi bicara dengan si empunya makanan tu balik..tapi dah nama pon restoran kan.ade logik ke jadi cam tu..kesimpulannya..takper je..ko nak tolong habiskan..tak jadi masalah..


Biar sikit, tapi cukup.. daripada banyak, tapi tak habis.. Inilah sebahagian konsep keberkatan dalam makanan.."



 


bukan sekadar omongan kosong

25 comments:

Niena Muhammad said...

betul tu :D

kt sni makanan bnyak membazir.. buah2 yg lebih buang cmtu jer.. klo beli sebakul dh rm5 tpi kt sni buang berkotak2... makanan pn buang jer.. bla ditanya apsal xbwk balik dia kata takut tak halal... berhati2 tu blh tpi kna tau yg mna satu haram & halal..

Hafizin Jamil said...

aku tahu ostad sape yang tak habis tu..budak2 yang berkapel la..bajet eksyen...haha..

Unknown said...

aku slalu tak abis makan

huhu

harp diorg mkn je lebih tu

NFE. said...

haha.ji nei entry yg ko save ke?cepat gila post yg baru.haha

Cik Pulau said...

selalu tak habes makan..
klo makan kepsi ke mekdy..
tapi mintak plastik bawak balik..
hahaha...

Aini Azman said...

btol2,.aku selalu mnx plastik klu tak habis,.

ika said...

kadang2 tak sampai hati nengok orang pesan mkn banyak2 , kalau abis xpe . Ni x abis . heh

laskar pelangi said...

selalu gak tak habis makan..he3 ;D

MerLe said...

tul tu... aku slalu jd tukang hbiskan mknn..hehe

Kalamhati said...

alhamdulillah kalau ada org yg sanggup amik makanan tu dr membazir..mulia sifat dia..

kalu ambo..tok ghajin berbaki makanan..abis sokmo..heheh

anis aneesa said...

sggah cni...urm,jrang x hbis makan.kalo x hbis pown,ade owg tlg hbiskn.heeheh

nurdani said...

aku jenis tak habis makan sebab tu kalau pergi mana2,minta nasi sekepal je.heheh.

eh minta email.lupa pulak.line dah laju ni

Fasihah Supian said...

gitu...kat rumah ni pun selalu jadi perabih.haha

vampire's lovex said...

ohhhh boleh ek..

org skrg,kalau makan sampai habes malu..tp membazr x malu pulak...

liyana said...

hmm..bab nasi lebey slalu jer terjadi..last2 bg ayam mkn

Anonymous said...

mmbazir itu amalan syaitan..

Hanis MY said...

takut weih kebulur tahap hatu rayo tu...wuwuwu...

kawe suko woh timun betuk lurveee

Sunah Sakura said...

baiklah ostad... walaweh... lama ostajah tak datang sini, tengok2 da tukar da header ostad...

puteri ain said...

selalu makan habis je . lapau weyh . hehe

bersama kak Es said...

pantang makan tak abeh niii..
makan jgn tingga sebutir pon

Unknown said...

makanan tak habis??
dengan suami akak kalau mkan kat luar kena habis kan..
kalau idak..
tak de lagi aktibiti makan2 kat luar...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

nice n3 ..ostaz ostaz

Kira Sakura said...

owhh macam tue.. baru tau..

Afikah Aziz said...

oit2 pak ostad,ika terasa muahaha

Qaseh Dalia said...

owh mcm tu eh .. tq ostad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved