sedekah untuk sikafir ..

"ostad2..kalo  le tetibe satu hari tu aku terase cam terlebih sikap pemurah hati..aku rase cam lebat je duit dalam poket siri kanan atas bawah aku..tetibe aku tengok ade orang zimbabwe dok mintak sedekah..aku pon bagi sedekah kat die..tetibe lepas tu aku terpikir..boleyh ke ek aku nak kasi sedekah kat orang kafir ek??berpahalakah aku ni pak ostad..kang sesia lak..camne ostad..aku dah rase nyesal dah ni???

"ade2 je engko ni kan.pehal ko tak bagi sedekah kat aku je senang citer..ok la tu ko nak bagi sedekah kat orang kafir..kire boleh le"

"aik ostad takkan seciput tu kot jawapan die..bagi le citer2 ke sikit..ayat2 quran ke sikit..hadis2 ke..baghu le meresap jiwa raga sikit"

"okeh2..dedulu ade sorang pengemis pompuan tua buta..yahudi..salu je dok hina dok kutuk nabi dok sembur nabi..kaw2 lak tu..tapi nabi muhamad..oleh kerana orang tua tu jiran dia..buta lak tu..tiap2 pagi nabi bawak pergi makanan untuk makcik buta tu..siap suap lagi.dan makcik tu tak tau pon tu ialah insan yang die dok hina kaw2 tiap2 hari..sampai le nabi kita wafat..so..aku tak nampak lak mane salahnya bagi sedekah kat orang kafir..melaenkan kafir yang memerangi kita..kafir yang kalo ko nak solat die pergi sula engko..yang tu memang takleyh la"

"ooo kire boleyh la ni ek..dah tu kan..pe kata ostad sambung lagi citer tu..cam menarik jugak citer tu.."

"kire ko dah paham le ni ek..sambung citer ek..pas ni belanje aku secret recipe..sambung ek..pas tu nabi kita pon wafat..jadi takder la orang yang bawak makanan untuk pompuan tu lagi...pas tu sahabat baginda..abu bakar tanye siti aisyah.."ade lagi ke perkara perkara yang nabi salu dok wat tiap2 hari yang aku belom buat lagi"..siti aisyah menjawab.."sumer perkara telah ayahanda lakukan kecuali satu je..baginda selalu pergi memberi makan kepada si pengemis yahudi yang buta setiap pagi"...

"abu bakar pon ape lagi..terus pergi dengan segera ke rumah yahudi tu nak kasi makan..sampai ke sana..abu bakar mule la suap makcik buta tu..tapi makcik tu naek heran.."engko ni sape lak..mane orang yang selalu suap kan makanan untuk aku setiap pagi.."


"aku ni orang kebiasaan yang salu dok suapkan makanan untuk makcik tiap2 pagi"


"aku tau le bukan..sebab orang yang biaser suapkan aku..Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut setelah itu ia berikan padaku..mane die????


"abu bakar tak dapat menahan sebak mendengarkan cerita tu..sebaek mungkin Rasulullah melayan pengemis yang selalu dok hina die.dah tu kafir lak tu..last2 abu bakar gitau makcik tu..bahawa yang bawak makanan tiap2 hari..yang suap kan makcik tu.yang menghaluskan makanan tu untuk senang makcik tu kunyah.adalah RASULULLAH SAW...makcik tu terdiam..dan terus memeluk islam.."


"ostad2..aku dah sedih ni ostad..aku dah sedih ni..."


ingatla..dalam rezeki yang tuhan kurniakan untuk kita..terdapat jugak rezeki untuk makhloknye2 yang laen....

 



bukan sekadar omongan kosong

19 comments:

bersama kak Es said...

dapat serataus , bagi jiji 10. Allah dak kat itu hak dia kannn...

jangan berkira2, duit tu bukan boleh masuk kubur pun. Sedekah la utk akaun akhirat ...

bersama kak Es said...

dak = dah

Unknown said...

pernah dengar cerita ni.huhu.memang patut kita contohi sifat Rasulullah SAW

risa said...

tetiba kuar airmata suci ai pepagi neh..uwaaaaaaaaaaaaaaa
betul tu..setiap rezeki yg ALLAH bagi ada hak org lain didalamnye..wallahualammmm

Unknown said...

ermmm sedih pulak

tu pun kire dakwah kan

MerLe said...

bersedekahlah selagi mampu walau hnya dgn senyuman..

Ceiler Mun said...

mengalir air mata baca pasal kisah Rasulullah SAW.. sungguh mulia pekerti baginda.. :)

Syazwan Che Deraman said...

tiba-tiba terdiri bulu roma..
terkejut dengan cara Rasulullah SAW melayan pengemis kafir yang dok selalu kutuk Rasulullah SAW..

Areyoudys said...

as salam..
akaun akhirat =)

matakail said...

jemput melawat & jd follower kami - http://pancingarateam.blogspot.com

K said...

sedekah selagi mampu, kepada sesiapa yang memerlukan :)

James Alexander said...

mmg terbaik nabi junjungan kita itu...

Sunah Sakura said...

betapa indahnya akhlah Rasulullah... selawat dan salam ke atas baginda s.a.w... T_T

Unknown said...

x sangka gambar kat masjid di volgograd,rusia dah ade kat deaviantart :)

Unknown said...

tu la..
tapi sekarang ramai yang cuma nak makan sorang2 je..
orang melayu tak nak dah kongsi2 dengan orang cina..
orang melayu tak mau hulur2 kat orang india..
bangga sangt jadi melayu sampai lupa agama sendiri ialah islam..

ghost said...

sekeras-keras hati lelakiku,rasa berkolam pulak mataku..

Eera Shera said...

contohila peribadi Rasulullah

Anonymous said...

"ostad2..aku dah sedih ni ostad..aku dah sedih ni..."

owh..alhamdulillah.. :)
gua pham sekarang..terima kaseh byk2 bro ostat!

gua pnh dgr jgk cite wanita yahudi buta ni ngn Rasulullah..tp gtu la..
gapo2 pn,masyeh~
gua sokom lu slalu bro!

Kira Sakura said...

indahnye akhlak Rasulluah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved