sepuluh hengget je

bhaiya..dulu kalo duit sepuluh hengget memacam dah boleh beli...kalo outing ngan memember geli geli..setakat sepuluh hengget tu boleh le kalo nak melantak sampai terlentang..dapat beli roti canai lime belas keping..air nescafe kaw2 bergelen..tapi sekarang sepuluh hengget..setakat 4 biji murtabak raja yang mini je dapat gua tapau..


dedulu sehengget je dah dapat goreng pisang penuh setalam.kalo korang wat cam tu sekarang maunye makan pelempang...sekarang ni kalo ade sepuloh hengget je dalam wallet..baek takyah berwallet je terus..konyok2kan duit tu sepuluh hengget tu tarok dalam poket seluar..adil tak kalo aku kata nilai sepuluh hengget sekarang lebih kurang cam sehengget zaman kita comel2 dedulu...bersyukur dengan apa yang ada..

p/s
tertarik dengan pemberitahuan pak imam..mase solat jumaat kelmarin..
"dah berapa kali kita menerima kenaikan gaji..tapi sehengget jugak la kita dok kasi derma kat masjid setiap kali jumaat..adakah kita bakal menderma dengan sehengget dulu kini dan selamanya???mukmin yang baik adalah mukmin yang mana hari ini lebih baek dari hari semalam..renung2kanlah..


bukan sekadar omongan kosong

16 comments:

Iffah Afeefah said...

sume da mahal kan ji

aku slalu derma cuma tak sebanyak aku laburkan untuk makan sendiri

i'm ezza haniza said...

asalkan ikhlas nak derma .:)

H.J said...

sedak mutabak takdi ji..

MerLe said...

betul tu..dlu rm10 bleh blnja utk seminggu.. skg utk 2 hri pn cukup2 mkn je..

Atiqah Sa'ahiry said...

berilah apa yang termampu oleh kita..

bersama kak Es said...

anak kak Es kongsi2 4 beradik.
umi..hari ni banyak ooo kami bank in kat akaun akhirat ... kongsi 4 !! hehehe

vampire's lovex said...

semua nak mahal je.. menyampah plak...

x boleh ke kekal je harga cm dulu2 huawawawa....

A.s.t.i.n.a said...

dermalah untuk saya murtabak itu barang 1 pun ok..

tomato said...

spuloh hengget bagi aku macam seribu hengget . nak beli makann pon rasa syg . haha

SoLy SoLicious said...

duk Kl , 10hinggit tahan shari je...
balik kg, 10hengget leh than sebulan...weee

azalia hjsalleh said...

nampak sedap la plak murtabak mini tuh

hurm, renungkan & slmt beramal

kiera'sakura said...

cuba nilaikan orang antara singgit ngn 10 hinggit lak..

mesti yg singgit tue lagi bernilai..

Niena Pengembara Ilahi said...

kalo dulu, mame cap ayam tiga posen je.. aiskrim pong seposen je..roti canai 3posen je... teh pun tigaposen jer..

tpi betul.. harga barang semakin naik, tpi bila derma tetap kasi singgit gak...

cik pulau said...

takmboh la pelempang..
nak lempeng..
hahahaa

liyana said...

merenung skejap..
murtabak raja??
pernh mkn tp hrge die mahal skit kn

KuNanGKuNanG said...

skrg xsama cam dulukan?dulu masa sek rendah aku bawa duit blanje 30 sen je...dapat beli air ngan bihun sup lagi2..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved