amalan sunat hari raya

nerbes tak ketentuan hala pulak rasanya..nebes nebes nebes...gua berkhutbah pulak le aku pepagi raya ni..alhamdulillah..dah masuk pagi pertama syawall..kita merayakan kemenangan kita lepas sebulan kita dok berperang dengan diri dan hawa nafsu kita senirik..kira fairplay la..iman vs nafesuu..kalo hari bese2..iman vs nafesu duet ngan setan..

banyak amalan amalan sunat yang sunat dilakukan bila menjelangnya syawal..tapi maen mercun sampai runtuh reban ayam orang itu bukan amalan sunat ye..itu haramjadah jugak namanya.sampai pitam ayam aku dengor bunyi mercun..antara amalan2 sunat nye..

-bnyakkan takbir..tahmid..memuji kebesaran ALLAH..
-qiamullail..yang ni bile dah habes pose ramai bebeno yang terlupa..
-mandi sunat raya..yang kena mandi wajib..takyah dok bersunat sunat le weyh
-sarapan sebelom semayang ye.sebelom..
-pakai baju baghu..takpon pilih baju yang terbaek yang kita ada..kalo ade baju melayu gucci..elok bebeno..gilakk...hempat ratus sepasang..apepon terbaek bersederhana je la..
-ziarah ziarah...sambil bergeli geli..


apepon..tunjukkan pada setan setan..bahawa hari raya bukanlah hari kita menjadi tunggangan mereka.


p/s
yang perempuan nak gi semayang raya..beringat ingat la kalo nak berhias pon..kang laen pulak jadinya



bukan sekadar omongan kosong

16 comments:

nuruashia ♥ said...

SELAMAT HARY RAYE JIJI :)
MINTAK AMPUN MAAF YE?
HEK9!~

solomolo said...

- ampun maaf dipinta andai ada keterlanjuran dan kesalahan yang dilakukan sepanjang kita kenal dalam dunia blog ni...

- Salam Syawal 1432H & Maaf Zahir Batin

sergeant keroro said...

selamat hari raya ji, esokj aku balik kampung. hehe XD

cukelat_berangin91 said...

sekali lagi nk ucap..selamat hari rayeee....

waa khutbah raye ari ni..wish u luck ea..

hira said...

selamat hari raya! hehe :D

Cik Eliza said...

uncle jiji , nak duet rayaaaaaaaaa!

HAHA

Eza Boom Boom :) said...

Salam lebaran aidilfitri, maaf zahir dan batin...Dari Eza boom boom :)

Banyaj jugak amalan sunat ari raye, yerr..nice sharing, bro.. ^_^

yad'z said...

selamt hari raya....^^

Nana Ichigo said...

slamat hr raya ostad..

siti kektus said...

selamat beraya. ;)


mana duit raya? lalala ;)

PENCONTENG said...

selamat hari raya again ostad. maafkan daku andai ada salah silap sepanjang kita berkenalan nih :))

Lin Azlina said...

ari raya nanti jamu neslo ar...selamat hari raya...

FaKArePa!n said...

selamat petang raya jiji..

Asyila Zainuddin said...

selamat hari raye.. :D

Kalamhati said...

Salam Aidilfitri ostad jiji..=)

cik pulau said...

aku rasa inilah yang dikhutbahkan oleh pak imam kat masjid semalam ji..'
hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved