benda remeh je pon

terkadang kita berdoa dan terus berdoa..tanpa memahami isi kandungan maknanya...tanpa mengahayati besar makna disebaliknya..tanpa menyedari hakikat tersembunyi disebalik lafaznya..tak kurang ada yang tak tau pon maknanya..hanya sekadar meniti dibibir..tiada tersentuh dihati..

huk aloh..intro entry tak menahan..
nak gitau sebenarnya..berapa ramai dari kalangan kita yang tau makna doa 
yang dok bace mase duduk antara dua sujud..haaa kemaen baca je..
ye la..doa tu kan bahasa arab..kalo yang paham tu bes la
yang tak paham..baca je la..dah tu kalo maen baca je..
boleh ke kita nak menghayati..menjiwai..menyelami..
aku rasa tak boleh kan..maen baca tak paham pebenda gitu.
tak layann la bhai..yer tak..


amacam ada paham ka..
cuba hayati..besar makna tersembunyi..
kekadang benda remeh temeh macam ni..kita tak ambik port sangat..
takpon
Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu



bukan sekadar omongan kosong

21 comments:

Suhaili Sarif said...

masyaALLAH..berpura2? gulp!!

Syakir Rahman said...

teringat tazkirah 2 mgu yg lepas..lebey kurg mcm ni la... tp ustaz tuh siap ckp "jgnkn makmum, imam sndri pon ade yg x paham mksud bacaan"...sme2 la kita perbaiki diri...insyaAllah...

Edy Zaidi said...

baca in BM pun dah ok...

d_LA said...

thanx ostad..aku ngaku aku pndai bace jer..wuwu..insap raso diri ini, bnda hok buat ari2 tp xtaw maksud gapo..

Luqeem™ said...

btul2..sama ja mcm baca alquran..

diana said...

mana yang lagi baik jiji??
berdoa dalam bahasa arab yang kita tak paham atau lebih baik guna bahasa kita sendiri asalkan kita paham???

pengemis Cinta~ said...

Alhamdulillah..nice sharing..;)

cik pulau said...

ehmm.. tertanya-tanya diri sendiri.
teringat kata2 wardina, kalau dalam solat kita paham sume maksudnya, pasti kita menangis..
^^,

lpas ni kena cuba paham sume maksudnya.
thanks wehh..

nuruashia ♥ said...

wuhuuuu...besar mkne die kn..

Anisa Hang Tuah said...

terima kasih.

baru saya faham

:)

Ainul Hayat said...

TQ Jiji atas perkongsian ni. Memang bila kita faham makne bacaan dalam Solat, kita akan insaf dan terbit rasa sedihkan?

p/s: Beruntung ada rakan alam maya yang suka share bab2 cenggini.

Anum said...

terima kasih kerana berkongsi

Gen2Merah said...

biar berdoa dalam bahasa melayu pun yang penting difahami kan..

Iffah Afeefah said...

ji dorg tatau mkne

tu smyang mcm mne pon

perangai jahat gak

::Cik Pija:: said...

perkongsian yang bagus ni. :)

rupa2nya slama ni kita hanya berpura2. ish ish ish

akoo pae said...

kalo time jemaah kadg2 tak sempat akoo nak egt maksodnye dlm kpale coz imam laju.huu

akoo pae said...

kalo time jemaah kadg2 tak sempat akoo nak egt maksodnye dlm kpale coz imam laju.huu

MerLe said...

sbaik2nye kite tahu mkna apa.. xde la bc ikut suka hti je nk sebut.. aku penah dgr sorg kwn bc bacaan ni sebut ikut sedap mulut je.. slh sebut mkna dh berubah..

tQ for sharing~

Anonymous said...

:)speechless...sengeh je la..

tkaseh ustad!

seqian,wassalam~

izfanora said...

teringat kata-kata ustaz tempoh hari pasal solat..

tq sebab share.

sergeant keroro said...

alhamdulillah dah tahu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved