kenapa perlu dipersoalkan

1400 tahun lalu..
 sedang rasulullah menguis nguis tanah..sambil dikelilingi para sahabat tercinta dunia hingga ke akhirnya..maka sabda baginda sambil bersahaja..

“Setiap daripada kamu yang diciptakan telah pun ditentukan neraka atau syurganya.”

berdebar jiwa para sahabat tatkala mendengarnya..kemudian tanya seorang sahabat..

"jikalau begitu apa perlu kita beramal lagi jika segalanya telah ditentukan pengakhirannya???"

Mendengar sedemikan, Rasulullah bersabda lagi, “Beramallah, setiap orang akan dipermudahkan oleh Allah kepada jalan yang telah ditetapkan oleh-Nya.”

penjelasan baginda ringkas tapi berkesan dijiwa..tidak diarah para sahabat mempersoalkan ketentuan sang pencipta..sebaliknya diarahkan supaya para sahabat senantiasa berusaha dan beramal dengan hebatnya..
hidup ini adalah untuk berusaha dan beramal..bukan untuk mempersoalkan takdir yang telah tersurat.jangan ditanya kenapa perlu mencari syurga jika kita ditetapkan ke neraka..

sebaliknya bertanya pada sang jiwa..
apakah usaha dan amal yang kita lakukan dalam meraih syurga yang diidamkan semua??

jangan ditanya.
kenapa perlu mencari si dia sedangkan dia sudah ditentukan?
sebaliknya tanya pada diri sendiri
apakah usaha yang dilakukan dalam perjalanan mencari si dia

selamat berbuka puasa.



bukan sekadar omongan kosong

29 comments:

nurAMALLINA said...

pergghhh.


selamat berbuka.

Cik Eliza said...

walah walah , bermadah ... HAHA

selamat berbuka ostaddd..

ILA HonEyBuNNy said...

ya betul tu...

baru tengah hari tadi buat entry macam ne jugak...uhuhu..ala2 cmne gak la..

tepuk dada tanya hati kan...

selamat berbuka...

Cik Bell said...

yup.btol tu..muhasabah diri balik..samat pose ;)

FaKArePa!n said...

kita memang tak layak untuk mempersoal takdir ALLAH SWT..

SiS NaD said...

Salam Inchik Jiji...

Eceh.. Jadi ustaz pulak ye.. Hehe!~ Apa2pun, ada benarnya apa yang diketengahkan tu... Setiap manusia di muka Bumi ini tidak sempurna... Maka sempurnakanlah diri dengan mendekatkan diri pada Allah SWT... (^_____^)V

senyumSOYA said...

yup..stuju ngn ostat..
usaha tu paling penting..hasil tu len cerita..

Allah nak tengok sejauh mana hamba dia berusaha.. ^^"

ïêmå å¢klê§ said...

thxs sharing

selamat berbuka

EE said...

10q byk2 x tau la nak ckp sbb dah lama soalan ni berlegar2 kat kepale aku tp x tau nak tanya kat sape...semoga Allah merahmati ko...

delarocha said...

segala galanya tidak datang bergolek depan mata... kena usaha.

sergeant keroro said...

usaha itu melebihi segalanya di mata Allah :)

ema maiziana said...

SLMT BRBUKE POSE ;)

Luqeem™ said...

nice!..

soalan yang akan diungkit bila diperhitungkan kelak adalah apa amalan kamu sewaktu kamu masih hidup..

sab said...

nice entri! hidup ni mmg perlu berusaha dn beramal..sbb kite tk tahu..bile ALLAH akn akhiri dunia kita dn tarik nyawa kita :)

Muslimah Optimis said...

ilmu tanpa amal adalah sia2

Umie Artoqiemie said...

selamat beramal & berbuka puasa.

Iffah Afeefah said...

ermmmmm

aku bace bace dan bace

kepala penin

tatau nk komen pe weh

laskar pelangi said...

renung2kan dan samalah kita muhasabah diri =)

diana said...

yang penting usaha tu kena ada...
pengakhiran nya kita letak tepi dulu...

James Alexander said...

agreed... time kasih pak ostad...

NURUL AINI NORAZMAN said...

kawan aku pernah ckp dia malu nk beramal sbb dia dah tentu2 msok neraka,.

maCy said...

selamat mencari ji. semoga ketemu yg solehah. semoga bertemu syurga. bersama..

Paradise Gal said...

bagus. ade pengisian lagi2 sempena nuzul Quran ni.. :)

gedek! said...

usha dulu...

lepas tu redha....

nuruashia ♥ said...

“Beramallah, setiap orang akan dipermudahkan oleh Allah kepada jalan yang telah ditetapkan oleh-Nya.” betul tu...huhuh.. kte xperlu persoalan ape yg dh tertulis huhu

aimie amalina said...

jgn dtye kenpa membuat apa yg dsuruh
aa yg dtinggalkan..
kelak
sendiri tahu jwpnnye =)

Sunah Sakura said...

aku suka part bawah tu...

kenapa mencari si dia kalau si dia sudah ditentukan?

Suhaili Sarif said...

apa usaha saya?
hmmmmmmmm...

kiera'sakura said...

jgn sibok nk tnye kt org lain.. sebaliknya tnya diri sendiri dlu kan.. aku suka aku suka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved