ramadhan bukan lagi bulan latihan...

ramadhan bukan lagi bulan yang dikatakan sebagai bulan latihan..hentah pehal lak..kita kita niii..bile time ramadhan je baghu le nak berlatih sedekah..nak berlatih tak nak mengutuk.mengeji..mengata..nak berlatih taknak kasi makan banyak banyak.nak berqiamullail...dan macam-macam lagi latihan amal kebaikan yang difikirkan dalam masa sebulan ramadhan..

dah tu apa yang dibuat dalam sebelas bulan yang ada selain bulan ramadhan????bile dipikir sejenak..mampukah latihan selama sebulan berjaya kita aplikasikan dalam kehidupan seharian selama sebelas bulan berikutnya...tambahan pulak..sebelas bulan yang bakal mendatang..kita bakal mendapat lawan yang lebih tegar lagi dari nafsu kita senirik..sape lagi kalo bukan syaitonirrajim...sedangkan dalam sebulan kita berpuasa..kita hanya melawan nafsu diri kita senirik..

apa kata..kalo kita menjadikan sebelas bulan tersebut..menjadi bulan2 latihan kita..kita melatih diri kita berpuasa sunat..solat sunat rawatib..baca quran even sikit2 dan jugak qiamullail..dan bila menjelangnya ramadhan..kita menjadikan ianya sebagai bulan peperangan..kita bakal berperang untuk merebut pahala pahala yang begitu banyak dijanjikan dalam bulan ini..kita beramal dengan amalan2 yang sudah kita latihkah selama sebelas bulan lepas..dan kita gandakan lagi amalan tersebut..dah nama pon berperang kan..takkan nak wat santai2 je...ingat setiap tahun ramadhan yang datang adalah ramadhan yang sama..namun kita bakal mendapat keputusan yang berbeza..

dan kita jadikan syawal yang bakal tiba untuk meraikan kemenangan kita dalam bulan peperangan tersebut..amacam????

p/s
ini adalah sekadar pendapat..



bukan sekadar omongan kosong

30 comments:

izfanora said...

bulan Ramadhan, bulan yg lebih baik dari 1000 bulan..

rebut semua yg ada. zaman utk berlatih dh lama berlalu. bila dh dewasa nie, dh faham apa yg wajib. :)

Iffah Afeefah said...

skong ko

tula slalu tggu bln ni je br nk tunjuk baik

Atiqah Sa'ahiry said...

terima kasih atas muhasabah ini..

Qaseh dalia adelia said...

betul3x.. baiklah ostad.. jemput berbuka kat umah ri ni hihi

gedek! said...

tekan butang 'LIKE'

Faaein Talip Roy said...

tengok.. bila jari jemari pak imam dah start menari-nari di papan kekunci.. pendapat dia kena aje dengan keadaan sekeliling... hehehe..

teha said...

eh eh.. selamat berpuase... hehe

sergeant keroro said...

yup, so true :)

Bella Bell said...

aku baru bagi tazkirah kat anak murid aku pasal ni tadi.. like banyak2.. :D

Suhaili Sarif said...

yup betull..sokong sokong!!

cucu umie said...

btol bro..anggp shje bulan yg lain mulia juga kerana bulan lain kita akan berdepn dgn musuh kita..syaitan..

aimie amalina said...

ramadhan adalh batu loncatan utk semua bulan!
weeee~
wallpaper dh same dgn lappy nih..haha

Kalamhati said...

insyaAllah..sama2 kita amalkan nnt..truskan latihan di bulan2 lain..especially melatih diri utk puasa sunat isnin dan khamis dan solat berjemaah di masjid..=)

James Alexander said...

akan dicuba berbuat demikian...

PENCONTENG said...

jgn kita jadi jutawan utk 1 bulan shj tapi fakir selama 11 bulan.

a very good opinion frm u.

ramadhan kareem :)

raje carl said...

itu memang selalu terjadi :)

*happy Ramadhan :)

diana said...

nak buat cemana..
hari pertama raya je dah
terlupa nak berjimat,terlupa nk jaga mulut,terlupa nak jaga nafsu makan..
hehehe

SiS NaD said...

Salam Inchik Jiji...

Saya sokong dengan pendapat anda itu... Nak cuba try test la nanti... :D

Asyila Zainuddin said...

ha'ah kn.. setuju2.. mcm slalu org ckp, kalo bulan puase xelok menipu tp padahal bulan2 lain pun xelok gak menipu..

Lea IsNaw! said...

setuju2
bulan lain pun kena beramal jugak
cuma bulan ni tingkatkan lagi

vampire's lovex said...

mybe sebab org dok ingt bulan ni je pahala lebih sikit,sebab tu jd cmtu..hehhh..

sama sama la berubah ke arah yg lebih baik.. selamat berpuasa,beramal !!

z a z a said...

betul..! jom kite try perbaiki diri!

ghost writer said...

selepas syawal kita kena mulakan semula persediaan dan kesiap siagaan kita ub ntuk hadapi peperangan dalam ramadhan.

dan ia memang berputar begitu.cuma kemampuan kita untuk melaksanakannya saja yang dipertikaikan.

bukankosong said...

patutler bulan ni dikatakan bulan yg lebih baik dari seribu bulan

skandaLdariLangit said...

jom jiji. i loike!

kiera'sakura said...

insyaAllah.. sama2 kita muhasabah diri blek..

Edy Zaidi said...

jihattt!!!...hehe

A.I.N said...

kat mane nk klik butang "like"???:)

Mdm Biar Betul said...

SAYA SUKA BULAN RAMADHAN SBB DIA BESTTTT..... HEEEEE LG PUN BYK AKTIVITI KEISLAMAN ITU ADE.... X MCM BLN2 YG LAIN

Sufy said...

insyaAllah, akan cuba dipraktikkan..thnx 4 peringatan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved