resepi nasi putih spesel

 resepi nak makan 5 orang secara normal bukan secara melantak kebulur 

bahan bahannya


2 cawan beras siam..beras malaysia tak main la..tak berapa ngam ngam dengan citarasa aku..kalo beras basmati pon ok jugak..tu kalo bajet lebih..bonus raya kot2 tak habis guna lagi kan..


air secukupnya..biasernye..tak lebih garisan garis jari telunjuk yang pertama tu..kalo jenis jari panjang..pepandai la nak ukur..


cara caranya..

basuh beras tu sampai ilang rasa was was..

letak dalam periuk

bubuh air secukup rasa..nak tau secukup rasa macam mana..tanya omak kandung atau lebih suwitt try2 la bertwitt dengan bakal emak mertua..

kasi masuk periuk rice cooker dalam tempat die..

jangan lupa tekan suis..kalo tak..sampai ke  bile pon tak masak..okeh..


p/s
resepi ni cukup ngam ngam dihidangkan bersama pelbagai lauk pauk dari serata negara didunia..cuba la..jangan tak cuba..







apa sengih sengih..aku tau la aku tak sehebat papa gebu boboy..nak kasi resepi yang menderhaka bagai..tarap aku padan sangat la bagi resepi masak nasi putih je dulu...bukan sumer reti masak nasi..kekadang jadi lemang pon ada



bukan sekadar omongan kosong

25 comments:

nuruashia ♥ said...

hhahahahahahah..ni mcm msk nasi biase je laaa :P

Anum said...

hehehe

Rozuan Ismail said...

bukan semua orang lepas masak nasi ok!!

Faaein Talip Roy said...

bab masak nasi.. alhamdulillah dah lama aku pro..

satu je ko lupa.. waktu basuh beras tu jangan lupa selawat... moga sentiasa berkat..

ch!natsu said...

seyes aku xbc apa yg ko tulis.. tgk gmbr trus komen..
sbb? comel giler okeh periuk tuh..~

kiera'sakura said...

periuk tue.. wowwwwwww :D

chiLleD...!! said...

xnk bg cpt basi, bsuh smpai jernih..atok yang ajar

kembatolo™ said...

keluar bidang ni jie.. haha

aimie amalina said...

hhhhahahahahaa
bapak ah kalo jadi lomang
kikiki

Amirah Adnan said...

kalo aku ade periuk tuh syg nak gune wei.. haha

ct amanina said...

=)

Niena Pengembara Ilahi said...

wahh terharunya sebab ada yg sudi kongsi resepi spesel ni..dh lma carik tpi xjumpa2 gak.. tgh melompat keriangan nie

Iffah Afeefah said...

Haha demand. Nk basmati je

untg bini ko t. Ko tukang msk nsi je

Run Away said...

''basuh beras tu sampai ilang rasa was was..''..kelaka lah awk neh..kahkahkah..

budakijaupendek said...

tapi kenapa 'nasi putih spesel'??
rasa mcm normal je. hihi

Maryam said...

beras malaysia tak sedap sangat. beras basmathi memang sedap.. tapi beras basmathi, orang tak suka nasi pun jadi suka makan nasi.. serius! makan tanpa lauk pun sedap menjilat jari...

tapi orang kelantan memang rata-rata makan beras siam.. =D

cik pulau said...

hahaha..
aku pn makan beras siam wehh

Paris Hilton (M) said...

terror dow ko!!

Nadzirah K. said...

hahaha...pakar masak nasi ni :)

Lea Isnawi said...

ckp boleh jd bibik

takkan ko nak hidang nasi putih je kat diorg

hahaha

diana said...

lulus!
esok pi amik borang nikah ye..:p

[sutera kasih] said...

uishhh..resepi sodap ni..nk test gak la masak nasi haha

Liyana Zahim said...

Tlg ajo aku msk air lak.. Aku msk air salu angus...

aziekz said...

next resepi plis..:)

TunTeja said...

y pnting gmbaq tu comel! hee :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved