apak kemain malasnya

"si apak kemain sanggup antor anak pergi tusyen..antor anak pergi sekolah..antor pergi situ sini..tapi berapa ramai si apak yang mampu menghadirkan diri untuk solat berjemaah dimasjid??? kemain antor anak sana sini..masjid 8 langkah budak baru berjalan depan rumah punya la susah nak datang..dah tu macam mana nak jadikan zuriat kita seorang yang mencintai agama..jadi sempena khutbah kali ini...saya menyeru sidang jumaat sekalian..jangan sekadar memenuhi masjid pada hari jumaat dan dua hari raya sahaja..sebaliknya cuba berubah ke arah yang lebih baik.."

khutbah hari ni memang mengena atas batang idong semua jemaah yang hadir..takkira la hidung tu jenis hidung mancong..hidung kepek..hidung besar mau pon kecik..gua salute la itu pak imam..sekarang ni tak ramai golongan agama yang berani berkata dan menegur perkara yang salah kerana lebih pentingkan periuk nasi mereka..ada betol tak????

p/s
gua pikir..kalo dah semayang jumaat pon leh ponteng..apatah lagi semayang lima waktu..apapon..i'm nikonian..



bukan sekadar omongan kosong

24 comments:

laskar pelangi said...

betul tu...ubah sikap malas tu jadi rajin..insyaAllah





chewah! nikonian =D

Syazwan Che Deraman said...

aku pun teraso.
hehhe

KaK LimAh Si SupiR said...

nikonian..just like my brother ^_^

M.U.M.M.Y M.I.Q.H.A.E.L said...

ye betul...

sedari awal kene terapkan kat anak2..

suami dan abah saye dah bawak anak2 saye ke masjid umor 3 tahun....skang orang masjid dah kenal anak2 saye..alhamdulillah itu langkah pertame yang baik..


hoho am canonian....:P

diana said...

anak2 ni belajar dari apa yang dia lihat..kalau dia lihat mak ayah tak semayang.rasa2 dia nak tak sambahyang...ye dak??

Bella Bell said...

emmmmm... apa komen lu pasal artis yg bercakap tentang hukum hudud tu? mesti lu tau kan? :)

mOon jOhari said...

alamak...baru pasan belum sOlat zOhOr....tQ...

FaKArePa!n said...

ostad target aku ni..

Niena Pengembara Ilahi said...

betul..sbb nanti takut kata lebey diri sndiri yg terkena... ramai org alim skang nie jadik cam cik lem kena cucuk idung, mintak maap kalau kasar sikit bunyinye tp betul..

CIK TOM said...

ciktom tgh berusah utk ubah sikap..hee...mesti best ek dgr khutbah jumaat ;)

Iffah Afeefah said...

Xde ape nk kte

Iffah Afeefah said...

Xde ape nk kte

~Nana 귀여운~ said...

err..i'm canonian :P

Eera Shera said...

peringatan utk semua ;)

nak nikon 1!

Sunah Sakura said...

tang solat jumaat tu, kalo kekangan kerja macam mana weh? hurmm...


aku detektif conan... *takde kaitan*

Jue said...

aku err no komen tang ni sbb rasa cam x layak utk bckp lebih =)

aku conan the barbarian haha

nuruashia ♥ said...

nikonian gak ahhh :P

Faaein Talip Roy said...

hahaha.. apa kaitan citer tu dengan nikonian?...

apa2 pun bagus2.. boleh kita share2 ilmu yer dek... I'm Nikonian too!..

aimie amalina said...

heeeeee
betol!
agama come 1st =]

Epal Hirata said...

aku part timer nikonian..double dgn analog


harap2 bakal laki aku rajin g jemaah kat surau:)

Mrs. Mazlan said...

2 thumbs up to pak imam..
hihi~

sergeant keroro said...

tadi sal hari akhirat, hehe

Подтверждаю said...

as salam..'
betul tu ji. solat 5 waktu, langkah pemula untuk memperbetulkan solat2 sunat yang lain. silap langkah bagi 5 waktu ni, yang amalan sunatnya ikut berterabur..


quote sunah :

tang solat jumaat tu, kalo kekangan kerja macam mana weh? hurmm...


kekangan kerja, ikutlah mana2 sayarat seperti yang termasuk dalam syarat sah untuk menunaikannya. kemudian, lihat pula kerja tu, dalam bentuk ibadah wajib atau sunat. sebab, kita wajib mengutamakan yang wajib. jika wajib bertemu wajib, utamakan mana-mana yang diperintahkan-Nya untuk disegerakan terlebih dahulu. jika kedua-duanya adalah sama, ambil mana-mana yang menjadi sunnah Nabi dahulu.

=)


p/s: Islam itu mudah. cantik kan?

Подтверждаю said...

apa2 pun, rujuklah dulu pada alim ulama', pakcik rujuk pada mereka. mungkin terdapat kesilapan dari segi pemahaman buat yang membaca...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved