apak wajib pandai baca quran...

sedang abang dollah tengah bersantai santai sambil pekena cengkodok dan cempedak goreng bercicahkan cili sos dengan bini kesayangannya si pe'ah..pengarang jantung hati..sentiasa setia disisi....azmir anak tunggal pasangan tersebut datang berlari lari anak..tergesa gesa sambil memgang muqaddam kecik ditangannya...

"apak...berkebetulan adik dok tengok apak dan mama sedang bersantai riang..azmir ada kemuykilan yang azmir inginkan apak untuk merungkainya"

abang dollah terkedu bila melihat muqaddam kecil yang dipegang azmir..namun begitu abang dollah tetap kaver dan maintain cool...


"apa dia sayang apak????..nak apak terjemahkan muqaddam tu ke???"


"tak la apak..tadi azmir tanya mama pasal macam mana nak baca surah abu lahab ni apak..tapi mama kata bulan telah mendatangi dia..hentah hapa imiginasi mama tu apak..jadi mama suruh tanya apak..mama suruh apak ajarkan"


"erk..kan apak dah hantar azmir mengaji dengan pak imam..pak imam tak ajor ke..buat apa pak bayar pak imam tu"


"pak imam cakap..lagi afdhal kalo apak yang ajarkan.ulangkaji dengan apak dulu sebelom pak imam perbetolkan bacaan azmir....apak2 abu lahab dan abu jahal tu orang yang sama kan???


pe'ah tersengih sengih sambil menguyah cengkodok...


p/s
nak jadi apak..bior pandai mengaji..

 



bukan sekadar omongan kosong

26 comments:

Anum said...

betul2
kena pandai mengaji dulu

Niena Pengembara Ilahi said...

hehehe.. tpi skang ni, ramai yg kawin atas dasar nafsu semata2. bla ank soal mcm2 mula la gelisah

aimie amalina said...

kikiki
nak cri bakal apak yg pndai ngaji jugok =]

kiera'sakura said...

bakal imam aku kte die yg nk ngajo ank2 baca quran besok2... Alhamdulilah moga2 t'makbul.. amin :)

Amirah Adnan said...

aku pon harap bakal imam aku nanti pandai bace quran, tau hukum hakam..

hira said...

kena ada ilmu agama yang cukup di dada. hehe

Bella Bell said...

emmm.. aku pun sedang mencari lelaki yang dapat mengajar anak aku mengaji... :)

Faaein Talip Roy said...

hahaha.. pandai adik jiji mengarang cerita.. citer best.. akak suka...

tu lah.. sama2lah kena pandai jugak.. kalau tidak... habislah.. kena perli ngan anak.. bebudak skang pandai dah sound mak apak dia depan2..

Hanis MY said...

jolo tu ji weh pendek kato keno cukup ilmu agamo...

wath said...

tak semestinye apak. mak pn same. hari tu raye umah ustazah sek menengah aku, dia pesan, mengaji Qur'an ni better mak ayh y aja sendiri. tu tanggungjawab kite. klau ank tak pandai ngaji takleh salah kn cikgu ngaji dia. kehkeh

pasni hadiah kawen aku bg buku tajwid je. kehkeh

MerLe said...

tul tu.. bkn stakat apak..omak pun kna reti gk.. klu x, kucar kacir la anak nti

ghost writer said...

aku pun terkebil-kebil gak nih..nak sengih tak jadi.haha.

*masih boleh mengaji.setakat boleh jer nih. :)

diana said...

tak layak jadi apak langsung..
layak jadi hapak je cam gitu..
heheeh

laskar pelangi said...

memang kena cari yang pandai mengaji..=))

FaKArePa!n said...

bahaya kalau apak x pndai mngaji..

Hanie_Dew said...

tau xpe. aku pun apak aku ajar ngaji. garang gile kowt. sekali aku salah baca dia tegur biasa je. aku dah mengalir air mata.

**aku nye main skin care pun wudhuk jugak. yg lain tu treatment. ye la muka bejerawat ni kan.tak rawat jadi cam jalan tak siap pulok.

~Nana 귀여운~ said...

tau xper

i am S!L4H.. said...

nanti bole ajar anak.
=)

Nur Farah Hani said...

tahu tak ape.. usahkan nak jadi apak nak jadi laki orang pun kene pandai mengaji.. nanti bolehl ajar isteri2 mengaji... ngaji same2 ker.. wahhh susahnnya nak cari.. T__T

Sara Ali said...

betul tu....
nk jadi seorang ayh nie bkn snng,,
kena lagi bijak ngn ank2...
biar anak akan rasa hormat ngn kita...

soal ngaji nie mmg kena tahu...
=)

Eera Shera said...

harap dpt bakal apak yg tau pimpin keluarga

Mya said...

itulah yang sebaiknya:)

KaK LimAh Si SupiR said...

apak kene pndai ngaji

Epal Hirata said...

nak laki aku siap pandai tarannum...
heheh

EYQASARA said...

hehehe.. tersengih2 baca entry nie.. adoi... apak.. apak.. suh apak blaja ngan pak imam tu dlu.. (^^)

Iffah Afeefah said...

Skong tp kalo mk x pndai cmno

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved