kami punya sembilan akal

okeh..ini malam..abang long mau kasi story sama hangpa semua..pasai apa..lelaki boleh imagine macam macam pasai pompuan..sekalipon lelaki tu dok usha pompuan yang bertudung dan menutup aurat dengan cukup sempurna..sebagaimana pertanyaan member abang long..
"pasai apa..lelaki kalau tengok pompuan..ramai laki yang dok imagine benda benda tak senonoh nonoh???"

abang long terpikir seketika..bila dilontarkan persoalan sebegitu rupa...adakah semua lelaki sebegitu pemikirannya..tak mustahil jika abang long katakan semua lelaki pernah terpikir benda yang tak senonoh bila memandang perempuan..tapi semuanya bergantung atas kawalan akal mereka..sama ada mereka mengawal akal mereka bertunjangkan iman dan ketaqwaan pada ALLAH..ataupon..nafsu serakah dan syaitan yang menjadi pemandu kepada akal mereka..

kaum lelaki seperi abang long..mereka mempunyai sembilan akal dan satu nafsu..berlainan dengan kaum hawa..mereka ada sembilan nafsu dan satu akal..maka apa nak diherankan jia kaum abang long mengimaginasikan berbagai bagai imaginasi..maka disini abang long dapat melihat..antara hikmah suruhan ALLAH terhadap para wanita supaya menutup aurat dengan sempurna malahan bukan sahaja menutup namun aurat..aurat wanita harus dijaga..kerana kaum lelaki seperti abang long..mempunyai sembilan akal yang mampu membayangkan pelbagai benda jika akal itu..dipandu oleh syaitan dan juga nafsu..



bukan sekadar omongan kosong

19 comments:

Princess Nur said...

abang long jangan cecuba salahgunakan 9 akal tu ye..nanti bawak padah..ekekeke

Faaein Talip Roy said...

jadi abang long pulak dek jiji ni.. tapi mu tetap adik jiji bagi guwa..

akak cukup takut dengan pandangan lelaki.. tak tau apa yang dia dok pk bila 'ter'lalu depan dia.. lagi ngeri kalo dipandang dengan mata tak berkelip-kelip..

Iffah Afeefah said...

Betol la tu abg long jiji oit

Paradise Gal said...

semakin bernas la penulisan jiji yu ni.

aimie amalina said...

baek abg long =]

cik yuki said...

setuju !

ceritera aimie said...

haha .jiji yuyu ..aku dah kena fikir 2 kali ni pasal kaum anda' .hahaha

ceritera aimie said...

haha .jiji yuyu ..aku dah kena fikir 2 kali ni pasal kaum anda' .hahaha

ceritera aimie said...

haha .jiji yuyu ..aku dah kena fikir 2 kali ni pasal kaum anda' .hahaha

naim said...

^_^

Guna 9 ini kepada kebaikkan. insha Allah , kita menjadi muslim yang terbaik

^_^

salam perkenalan ..

belogkiter said...

ada sembilan akal ye.. gunakan sebaik mungkin lah ye

Eera Shera said...

sembilan akal dan satu nafsu yg susah nak dikawal...hehe

azwa amani said...

smga amani dlindungi daripada pandangan kern perempuan yg baik ialah perempuan yg menjaga pandangan dan dipandang.. :)

good sharing abang long..huhu

FasiHaH SupiaN said...

hmm....setuju...

kiera'sakura said...

ye abg long... x kira kaum adam atau hawa msing2 kene pndai jaga diri..

Cik Eliza said...

ye betul tu abg longgggggg!

:P

Ct Aja said...

pendek kata bukan kaum adam sahaj yg perlu mengawal nafsu dan akal, kaum hawa juga perlu memainkan peranan...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

betol laa tu abg long oii..

Hanie_Dew said...

9 akal tu untuk jadi pemimpin dan ketua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved