petua nak lembutkan daging..

nak masak sup daging lembu unta seladang kambing bebiri kerbau kibas kuda kancil rusa ..begitu jugak singgang daging..sup tulang..singgang tulang...tapi gimana caranya nak kasi lembut daging daging tersebut..kang kalo keras pejal mau terkehel jugak sendi gigi..yang pakai gigi pelesu tak dapat makan jugak le gamaknya..kalo dah daging tu keras..

antara petua yang pakcik baru belajo..petua nak lembutkan daging tu..kata makcik makcik bertaraf opah..tarukkan sudu dalam periuk tu pas tu tutup periuk..tinggal cam tu je sampai le masak..dan pufff....memang petua tu menjadi bebeno..hentah hapa kena mengena nya..taruk sudu dengan nak kasi lembutnya daging2 tersebut..hurm2..
apekes aku letak gambar ni..aku nak suh otai2 dslr kasi komentar..gambar tak edit edit ni yeee..

p/s
gua harap..budak laki tu le yang menang junior masterchef kali ni



bukan sekadar omongan kosong

25 comments:

Nia Ridzwan said...

meh gua komen walaupun bukan otai. ahha, ada nilai gambaq tu :)

ada kaitan la letak sudu tu. tak ingat kaitan dia apa , tpi memang belajar dalam sains dulu. sudu tu kan keluli. tah apa lagi tah.dah tak ingat.

ekabukanmakcikkau. said...

aihh mak aku tak letak pon sudu kat dalam periuk tu lembut je dey machhhha ! lagi satu budak laki celah mana plak ni?

Iffah Afeefah said...

byk petua sebenarnye ji. tu pon betul gak. aku tambah lg eh

1. potong berlawanan ira dgg
2. rendam dengan betik muda
3. masak api perlahan dan lama
4. msk dgn halia

ni yang aku dpt mse blaja dlu

Sunah Sakura said...

ha..mama maszull pun pernah cakap camtu..letak sudu..dak2 kimia leh la jawab ape tindak balas kimia sudu dengan daging tu..hahaha

nuruashia ♥ said...

mama nuru pon letak sudu n garfu dlm rebusan daging..kejap je da lmbut.ehehhehe..
btw, gmbr tu perghhhhhh cntek sgt2..
tp kalo amek dr angle tepi mybe btmbh2 cntek agy..hehehehe

ghost writer said...

kalau letak sudip kayu,berkesan tak untuk lembutkan daging?

nurdani said...

letak satu bekas sudu agak2 boleh cepat tak lembut?

Mutiara Bernilai said...

letak sudu?
wah. xpernah tau,
atoi, ade kaitan dgn kimia besi sudu ke?

nuyu said...

nenek saya kata...letak biji kurma utk lmbutkan dgg..try la.. =.='

slmat mencuba! :)

FasiHaH SupiaN said...

hurm......aku ade 1 lagi petua mak aku bagi..sat lagi aku buat entri...

Faaein Talip Roy said...

betul lah tu petua tu. memang masa sekolah subjek sains dulu ada belajar.. orang kata apa ek.. biar ada benda asing yang mempercepatkan sesuatu larutan tu..

kira sudu tu kategori benda asing lah kan.. hehehe..

aku pun bukan otai.. tapi serius.. setiap gambar itu ada nilai..

'ada perasaan yang kau nak sampaikan tapi kau tak luahkan..'

itu apa yang aku rasalah bila tengok gambar tu.. gambarkan menceritakan seribu cerita.. hahaha.. ;p

cantik!


*pic aku amik tu tak ada main ngan wb.. cuma adjust ISO dengan Exposure compensation.. dan adjust shutter speed, apperture ikut suka.. lagi satu aku guna mode A.

Hansyirah Takezur said...

yelah, sudu kan konduktor haba. so, cepat la dia alirkan haba kat daging tu. maka, lembutlah daging tu nnti.

gmba tu pergh... lawa...:D

Rozuan Ismail said...

mgkin sudu tu boleh tingkatkan haba dan boleh lembutkan benda yg keras

aimie amalina said...

aah..dah tahu jugak
sebb sudu tu kasi haba penuhhhh kot dlm periuk tu
huhuhuhu...

ThEColoRfUlLofLifE said...

sambil berblog walking boleh gak I nak kongsi petua lembutkan daging...mengikut kata arwah mak I, klu nak lembutkan daging masukkan daun nangka semasa merebus daging.....insyaallah.....happy blogging

izfanora said...

serius macam tue cara nak lembutkan daging ??? kalau tahu lama, mmg lembut dah daging2 aku masak tue.. tapi xper lah. aku kurg gemar mkn daging..

bab pic, aku xpndai komen. nice lor.. :)

muka blogger mana sama dgn aku? kasi link.. nk tgk..

Benrauf said...

atau cara yang lebih mudah dengan membeli daging lembu kobe yang diternak dengan memberi makan bijirin supaya dagingnya telah sedia lembut. Hanya RM190-RM350 sekilo.

Puteri Iqa Izyan said...

aku letak sudu je. tu pun last2 baru ingat nak letak. :D

maszmadi said...

ooo tu ker petua nak daging lembut.. patut arr masak daging asik keras jerk.. huhu

gambar?.. cantik, ada maksud tersirat yang berserabut dalam kepala..

laskar pelangi said...

a'a..petua tu pn aku guna..memang menjadi.tak yah nak rebus daging/tulang tu lama sangat.sbb dh ltk sudu..kasi daging tu cpt empukk..petua dari mama aku sendirik...=D

KuNanGKuNanG said...

mmg petua ni btl2 menjadi.mungkin bahan dalam sudu tu kot?erk, agak2 bahaya x?tp stakat ni ok lg kan...

Hanie_Dew said...

aku tak nampak kaitan sudu besi dgn kelembutan daging tp petua ni mmg mujarab.

ye ke gambar tu tak edit.. >;,

alexa yussida said...

masak bubur pon mama aku suh letak sudu..

kiera'sakura said...

mama aku pown kata cenggitu..

gmbr tue cantik, ade value yg tersendri

Anonymous said...

Sudu besi ngan steel sama ke eik? kompius..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved