bisness biawak..amacam...ada masyuk ka

sekali akak senyum senyum tanya aku soklan..pergh..terkentut keterujaan rasanya..makaseh akak senyum senyum..

soklannya..
jiji nak tanya ni..
boleh ke kita orang islam
jual benda2 yang haram kita makan lepas tu duit tu kita guna untuk buat belanja..

contohnya macam dia tangkap katak,biawak,ular,babi lepas tu pi jual kat restoran cina..
boleh ke macam tu???

jawapannya:

kita orang islam..kalau dah hobi kita menangkap menatang menatang cenggitu..tak jadi hal la..yang menjadi persoalannya..boleh ke..nak jual menatang menatang tu.dah tu..siap guna buat beli choki choki lagi..herga sekor biawak serasa rasa aku ada la dalam 5 hengget sekor..kalo jual kat orang siam area kampong aku le..5 hengget dah leh lepas le mee cambo due mangkok..tapi boleh ke eh makan duit hasil jualan benda benda cenggitu..

maka hukum nya..memang tak boleh la..tak boleh blah sangat sangat..dah tu kalau dah tangkap dah..bagi aje kat deorang..leh deorang wat jamuan..tapi nak jual..memang tak boleh..

"tapi apa hukum jual biawak tokek???"

senang citer..kalau menatang tu ada kasi manfaat.macam lintah,,tokek...cth mmberi mnfaat spt, lintah untk perubatan, cacing utk mmancing, beruk utk memanjat pokok kelapa, utk jualan makanan orang kafir tidak dikira sebagai binatang yg bmanfaat. maka boleh dijual..kalau tak kasi manfaat..cam fafi hutan ke..beruk tu nak makan ke..tu takleh jual..lagikan nak makan hasilnya

"dah tu jual kucing tu boleh ke????padahal ada hadis kot cakap takleh jual kucing.....camne ustad..

yang takleh jual..ialah kucing liar..atau kucing hutan..kalau kucing parsi ke..tu harus..ada pahamm kaa..

p/s 
amacam akak..terjawab tak..leh wat segmen tanyala ustad ni..heheh



bukan sekadar omongan kosong

25 comments:

laskar pelangi said...

ohhh..baru tau pasai ni...terima kasih jiji :)

kiera'sakura said...

aku pown baru je tau bru2 nie ritu.. :)

Zul Fattah said...

aku pernah dengar ustaz azhar idrus ceramah tentang ni... betul la apa yg ko cakap

diana said...

terima kasih jiji..
sebenarnya ada ramai
yang dok kampung2 nun
mejadikan benda ni sebagai kerja sampingan.

sedih!

Ainul Hayat said...

Baru tau...ko wat lah segmen tanyalah ustaz....bergabung ngan Im ngan Kembatolo....hehehe....manyak nau soklan nak tanye nih...

Faaein Talip Roy said...

betul.. betul.. boleh buat segmen tanyalah ustaz dekat ko ni..

aku pun nak tanya jugak lah cam ni nanti..


*Asyraf mana pulak ni? Ko salah baca kut..

Cik Pulau said...

tokek tu gedio ji??

jual pok kea kayo wehh... hahaha..

azwa amani said...

pak ostad.. best lah jawab2 mcm ni.. banyak benda amani tahu.. huhuhu mekacih yer

Juliet_iRa~" said...

hehe..;p...

boleh jd ustaz da...

Niena Pengembara Ilahi said...

dekat rumoh rama pokcik2 hok igat bewok pahtu jual ko siam...




erk...soalan aritu ada terjawab x?xperasan mklumla terbizi skrng nie :D

ghost writer said...

aku pernah jual tenggiling.mahal siutt..haha

bobiedanbad said...

jual kulit biawak dan buaya mcm mana plak?

KaK LimAh Si SupiR said...

oooooo..pahammmm

qasehraihan said...

gua nak jual lipas boleh..umah gua byk lipas..hehe

EYQASARA said...

mekasih ustad.. anak murid baru pham.. (^^)

Rozuan Ismail said...

anak ikan ngan anak ayam boleh kan ustad jiji.boleh dimakan.hehe

SoLy SoLicious said...

wwoo...bagus la ustaz terang... baguih2

Nurul Jannah said...

tenkiu ustaz jiji XD

Iffah Afeefah said...

30 minit bersama ustat don

eh ustat jiji

sempoi weh

ingin tahu said...

salam..rkn seopis sy (muslim) design interior.n tup2 bos suh dsign prayer cabinet tuk kaum kafir.jwpn sy xbleh.tp kwn sy ckp, bleh klau diberi upah.dan ada jgk sy tbca kat blog mn ntah..ckp boleh..kompius..

sergeant keroro said...

boleh doh wat segmen bermesra dengan ostad jiji

Amirah Adnan said...

skuad ustad jiji

Eera Shera said...

betul la boleh buat semen tanye la ostad

Hansyirah Takezur said...

ohh... camtu ke jiji... tq.. baru tau gak nie.

ko boleh wat segmen kat tv al-hijrah nie. gnti ustaz don

dak pon, masuk imam muda. ehhe.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

selagi tak kebulur..jgn lah cr nafkah jual benda2 haram dimakan tu kan ostad?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved