Dan tidak Aku ciptakan jin dan manusia itu melainkan

Abdullah membuka cerita;
 

"Aku ini bukan dari keluarga alim ulama, bukan anak ustaz atau tok imam, bukan juga budak sekolah agama, maka ilmu agama sangatlah cetek."
"Kalau disuruh baca jawi pun merangkak-rangkak, apatah lagi nak faham bahasa Arab, maka bingung dan kelulah bila dibacakan kalamullah."
"Orang macam aku ini, hidup bagaikan lalang, imannya bertambah dan berkurang"

Tapi aku tahu satu perkara, hidup ini sementara dan diciptakan aku ini ada tujuan.

"Dan tidak Aku ciptakan jin dan manusia itu melainkan hanya untuk beribadah padaku"

Ad Dzariyat:56

Oleh itu,

"Kalau ilmu agamaku cetek, maka dengan hayat yang pendek ini takkan aku jemu untuk menambah ilmu agar tidak tergolong dalam orang yang jahil"
"Kalau tidak difahami bahasa Quran itu, maka akan ku belek setiap lembaran tafsir agar dapat dihayati baris demi baris kandungan Al Kitab"
"Kalau imanku ini bertambah dan berkurang, maka akan aku usahakan agar nafsuku ini terpadam"



bukan sekadar omongan kosong

19 comments:

MerLe said...

yea...sbb tu kita takleh berenti cri ilmu.. bkn sekadar ilmu dunia tp juga ilmu akhirat..baru la mantap

Rozuan Ismail said...

kita dilahirkan ada sebab.bukan sekadar saja-saja

Juliet_iRa~" said...

pembelajaran berterusan..

sentiasa berusaha utk tingkatkan ilmu pengetahuan..:)

nuruashia ♥ said...

belajar laa sehingga ke liang lahad..betul x pak ostad ???

cimOt said...

tuntutlah ilmu selagi ada hayat..

maCy said...

lupakah kamu. akujanji sebelum dihidupkan ke dunia ini.

Mr feckry said...

lu ngn wa same ar..

Faaizz d. Zul said...

cantiknya gambar, indahnya bicara.
#samasama

diana said...

ilmu tak pernah habis..makin kita belajar makin kita terasa diri bodoh..
kerana rupanya banyak perkara yang kita belum tahu ...

♛ Azie Azra ♛ said...

great entry, great picture :)

lieynanilaz said...

carilah ilmu walau sampai ke negara china dan
sebarkanlah ilmu walau dengan 1 ayat...:)

~Nana BamBam~ said...

sesungguhnya ilmu itu penting untuk manusia itu sendiri.

Iffah Afeefah said...

Mkseh ji

psttt ce tnye adek aku ko ensem x

EYQASARA said...

sy juga... cetek ilmu agamanya... tp same2lah kte berusaha utk mnambahkan lg.. mudah2an dgn ilmu yg ditimba, bertmbh juga amalan2 utk bekalan akhirat.. Wallahualam.

Tulus Sweet said...

apa2 pun, berbaliklah pada Al quran dan sunnah :)

KaK LimAh Si SupiR said...

kite manusia hamba allah swt ni, mcm tuu laa ^_^

kiera'sakura said...

jgn smpi kembali pada Yang Mencipta dengan sia-sia

blog-tips-kurus said...

teringat pulak entry sendiri pasal perhimpunan di padang M nanti..

naziyatul fatihah said...

suka entry ni...

kamu dan aku hampir sama bro :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved