gunakan pemberiannya..kerana itu adalah anugerah dariNYA

Kadang-kadang,
Kita selalu melihat kehidupan orang lain yang lebih baik.
Kita melihat dia punya segala-galanya.
Kita melihat dia cukup sempurna 
Kita merasa,
Dia selalu bahagia.
Semata-mata kerana dia punya apa yang tidak kita ada.

Tapi sebenarnya,
Kehidupan kita ada sisi yang lebih baik darinya.
Cuma bila kita tak membuka mata,
Untuk menilai ujian sebagai bonus untuk “top up” nilai-nilai kehidupan,
Maka yang terlihat hanya kekurangan.

Kenapa tidak mengambil peluang,
Agar kekurangan kita membuat kita sedar diri,
Agar keaiban kita membuat kita malu untuk mengumbar aib orang lain,

Kadang-kadang,
Apa yang kita takde itulah,
Yang membuat kita menghargai apa yang orang lain sia-siakan.
Kekurangan kita itulah,
Yang membuat kita mensyukuri perkara kecil yang orang lain abaikan.

DIA mengajar kita dengan caraNYA..
Cuma bila kita tak redha, dan tak mahu terima,
Maka kita akan rugi, belajar ‘direct’ dari tarbiahNYA.
tapi segala kurniaan dariNYA..
sewajibnya kita guna jika ia membuatkan kita mendekatiNYA..
dan seorang hamba tidak akan mensia siakan pemberian dan kurniaanNYA.. 




bukan sekadar omongan kosong

31 comments:

aimie amalina said...

haippp :)
walau dh cukup mcm2 tapi masihh nakkk lag macam orang lain..
apelah nk jadik dgn diri ni..

maseh ostad :)

Sunah Sakura said...

jiji...hurmmm

Iffah Afeefah said...

kdg2 ia jdi amaln hurmmm

Cik Pulau said...

yolo tu ji...
setuju sgt.
wat petim.. redha dgn segala ketentuan..
tp kade2 mulut kita oyak redha.. tapi hati?? hurmm..

Cik Pulau said...

yolo tu ji...
setuju sgt.
wat petim.. redha dgn segala ketentuan..
tp kade2 mulut kita oyak redha.. tapi hati?? hurmm..

azwa amani said...

ermm.....tarbiah direct drpd Allah...

CGG said...

i just love this entry:)

5 stars dik

Apik Pehe said...

mekasih jiji weh..

eRza farEeha said...

nice entry..thx for sharing..berguna ni..:)

BeloG MTT said...

Kadang kadang pada mata kasar kita nampak kehidupan orang lebih baik daripada kita tapi hakikatnya kehidupan dia,hanya dia saja yang tahu macam mana perit. Begitu juga sebaliknya. Kann. :')

nuruashia ♥ said...

kdg2 ssh nk terime ape yg Allah bg nk2 bile dpt dugaan huhu..

Faaein Talip Roy said...

itulah manusia..
tak akan pernah rasa puas dengan apa yang ada pada..

Tulus Sweet said...

semoga kita jadi hamba Allah yg bersyukur

Tulus Sweet said...

semoga kita jadi hamba Allah yg bersyukur

cimOt said...

takkan pernah rasa cukup selagi tak bersyukur...
syukurlah atas segala nikmat yang diberi oleh-Nya..

alexa yussida said...

walaupun acapkali duk psn kat diri bersyukur selalu tp kdg2 jeles jugak bile tgk org lebih..uuuuu

Hanie_Dew said...

tu la aku selalu terfikir orang yang senang tu "bahagianya dia. tak perlu risau apa apa. semua depan mata"

then aku realise. mungkin Allah tak bagi aku kesenangan itu sbb nnt aku jd sombong, lupa diri.

eiyzniey said...

Btol tu..semua org ade kekurangan masing2..
Kte pun sma..
Btw..
Nice info!
:)

diana said...

betul la..
susah sangt nak bersyukur..
tamak kot..eik..

tak kata orang lain ..
diri akak pun kadang2 gitu..
tak nampak
apa yang Dia bagi dah cukup banyak..

Hanie_Dew said...

masa kecik kecik aku ni kuat kot bole tebalikkan meja sampai cenggitu. tsk tsk.

Rozuan Ismail said...

kekurangan yang kita ada, itulah yang membuatkan kita lebih bertakwa kepada Dia

محمد رازيق said...

hargai kelbihan diri serta bersyukur dengan apa yang ada.

Zul Fattah said...

kena muhasabah diri blik ni... tima kasih ji...

FasiHaH SupiaN said...

sebab tu kena selalu lihat org yg kurg berkemampuan untuk menjadi yg bersyukur,,

melihat org yang lbh baik drpd kita untuk menjadi baik seperti dia..

intan.maisarah said...

ada pengisian untuk saya malam ni
tq ostat jiji

ZaNNa said...

xpernah nk raser cukup **~

gedek! said...

syukur!

SoLy SoLicious said...

beri betis nak paha

Jue said...

Kadang2 kita tlupa bsyukur kpada Nya, tp tringat pd-Nya bila dtimpa kesusahan

Fatin Nadia said...

touching baca entri ni..

~~aku dapat fahami sesuatu.. tq..!

kiera'sakura said...

manusia mmg slalu x bersyukur

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved