CINTA TAK MEMERLUKAN SEBAB...


tachim betol gua baca cerita ini..ini cerita kasi gua menangis teresak esak dalam hati...memang betol....jika ianya benar benar rasa cinta yang dicampak dari tuhan dan cinta pada tuhan melebihi cinta pada makhluk...maka ianya tidak akan memerlukan sebab sebab untuk mencintai....jika ianya cinta yang lahir dan bertunjangkan nafsu..maka berlambak jugaklah sebab-sebab lu mencintai seseorang nya..yer ke aku ni??ikut pengalaman aku macam ye je..iye lah sangat..
♥Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

♥Suami : Abang tidak dapat menjelaskan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai kamu sayang..

♥Isteri : Abang tidak dapat menjelaskan sebabnya? Bagaimana abang boleh kata abang sayang dan cinta saya sedangkan abang tidak dapat menjelaskannya.

♥Suami : Betul! Abang tidak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan kamu!

♥Isteri : Abang tidak  dapat beri bukti! Tidak! Saya ingin abang jelaskan kepada saya sebabnya. Kawan- kawan saya yang lain yang mempunyai suami, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun sayang abang tak dapat menjelaskan sebabnya.
Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata “Baiklah! abang mencintai kamu sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan memberi perhatian kepada abang selalu. Abang juga suka senyuman manis dan setiap tapak sayang melangkah, di situlah cinta abang bersama kamu”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penjelasan suaminya tadi.

Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.
Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya.

Isi surat tersebut :
“Sayangku..
Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang dapatkan engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak dapat mencintai mu. Jika disebabkan kasih sayang dan perhatian mu aku mencintai mu… sekarang dapatkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak dapat mencintai mu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak dapat mencintai mu.

Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu…. sekarang dapatkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak dapat  mencintai mu.
Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi.

Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak.
Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati




bukan sekadar omongan kosong

27 comments:

cintailmu89 said...

cinta tak perlukan sebab..
tapi cinta memerlukan pengorbanan..
aiceh.. haha

reenapple said...

ya..setuju..=)

kim said...

conta tidak memerlukan sebab...awww~

p/s: isteri tu sedar dari koma x lepas tu?

Fizfai said...

feeling~

cik atie said...

ehemmm.. cinta sejati memang tak perlukan sebab.. lahir dari hati tanpa dipaksa dan diduga... ;)

Eera Shera said...

ayat yg terakhir tu indah sgt ;)

Kira Sakura said...

bila ada yg bertanya kenapa mencintai tapi x dpt di bagi jawapan.. itu lah cinta yg sebenar.. cinta tanpa sbb

izuddinrahim said...

tacing ohh~

izuddinrahim said...

tacing ohh~

Sunah Sakura said...

cinta tak perlu ada sebab....kadang2 kita terkedu bila ditanya, kenapa kita mencintai seseorang...tiada jawapan yang sebenarnya...

si ngokngek said...

mcm pernah bca cerita nih..

cinta tak perlu sebab..
cinta itu natural touch from heart..hee

ZaNNa said...

cintaa..cinta..

lieynanilaz said...

feeling...sob sob..
cinta tak perlukan sebab..

Unknown said...

aku nak nangis

abyahuys said...

one word. *sweet!*

Dang Intan Duka said...

cinta hanya 1 pengorbanan.. :D



peace

Ujie Othman said...

cinta yg ikhlas dtg dari hati tanpa tahu mengapa..ya, tanpa sebab!

Unknown said...

betull.cinta tanpa sebab,, kalau hanya cinta suara, wajah, kecantikkan semuanya akan hilang..

Liyana Zahim said...

Fuyyo.. Ade ke laki cmtu ek? Fuh fuh..

Cik Pulau said...

senyum sore ak baco ji...huuuu~

✿ gadis biasa ✿ said...

thumb up.!.

like this bro :)

Lydia Miza said...

org dah syg sibuk nak tny sbb apa syg.itulah manusia

Unknown said...

sweet sgt

aamalinaazman said...

unik kan anugerah Dia, sehingga tiada rezen langsung org nak sangkal kehadiran cinta :)

Indahnya Kehidupan said...

mencintai seseorang bukan lah kerana rupa paras dan bentuk fizikalnya.

Far said...

=)org baru =D
untungla dapat suami mcm tu =)

Dyda Hidayah said...

Cinta hadir tanpa diduga. Cinta tidak memerlukan sebab kerana cinta adalah fitrah. Nice entry :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved