malas nak baca

Suatu ketika dahulu Moshe Dayan (bekas Menteri Luar Israel), menyatakan secara terbuka cita-cita dan keinginan negaranya.(membina Israel Raya dari Nil ke Furat).

Dia mendapat serangan dan kecaman dari bangsanya, kerana mereka khuatir pernyataanya itu dibaca oleh bangsa Arab (umat Islam) dan rencana jahatnya diketahui. Namun dengan tenang ia menjawab serangan kaumnya, katanya: Tenanglah, pecayalah padaku, bangsa Arab (dan juga Melayu – penterjemah) tidak akan membacanya, kerana mereka tidak suka dan malas membaca”.

Inilah kenyataan pahit yang dimiliki suatu umat yang ayat pertama dalam kitab yang diturunkan kepadanya memerintahkan; “Iqra” (bacalah).

Ternyata mereka malas dan tidak suka membaca. Kalaupun membaca, mereka tidak pandai memahami, kalaupun memahami, mereka tidak bersungguh-sungguh dalam melaksanakannya.
(Dr. Yusof Qaradawi)



bukan sekadar omongan kosong

13 comments:

Anum said...

x suka membaca rupanya

Ujie said...

terasa sungguh...

EYQASARA said...

sb tu susah nak maju.. malas membaca.. =.=

Paradise Gal said...

membace boleh menambahkan ilmu, bnyk manfaat. boleh menyebabkan kite hargai ilmu. so rerajin lah membace. sy suke membace

Anisa Hang Tuah said...

iqra'

Sunah Sakura said...

hurmm...sedih..

Fyqa said...

:)

cimOt said...

pe cer ni ostad?

azwa amani said...

sudah lah malas membaca, org dah tolong bacakan pun malas nak dengar, kalau dengar pun masuk telinga kanan, keluar telinga kiri...~~ situasi dalam kelas dan dewan kuliah...

Nia Ridzwan said...

baca blog rajin pulak kan :P

Eera Shera said...

tak semua rajin...

Hanis MY said...

bukey stakat baco tapi keno amal jugok, tapi baco pom ok doh lamo2 nati insyaAllah akey sapa seru utk melaksanakan...

keri ikhwan said...

org melayu sngat suka membaca... berita hiburan dan cerita gosip... serta baca status2 cinta... hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved