ko ahli syurga ke neraka

semasa sedang dan masih lagi bernyawa ni..tiada siapa pon yang dapat menjamin bahawa dirinya ahli syurga maupon neraka..tiada siapa yang layak meletakkan cop mohor bahawa si pulan bin sipulan adalah ahi syurga mau pon neraka..tapi..sikap kita..perangai kita..usaha kita..membuatkan..mereka yang memerhati..dapat membezakan..mana sifat ahli syurga mana sifat ahli neraka..yer ke tak..

nak kasi beza tak jadi hal..tapi nak kasi jaminan bahawasanya..yang tu ahli syurga..yang ni ahli neraka..macam kompom kompom je..tu yang jadi hal..sapa kita nak menetapkan ketentuan bagi seseorang insan...namun pada pandangan mata zahir..memang dah terserlah la perbezaan antara sifat mereka yang bakal mendiami syurga..ataupon yang bakal terhumban ke neraka..namun detik penentuannya..semuanya di dalam pengetahuan ALLAH semata mata..

seorang pelajar..yang memang rajin gegilos berusaha pada pandangan kita..kompom terdetik di sanubari kita..pelajar tu kompom kompom bakal meraih kejayaan berbanding pelajar yang salu ponteng sekolah..yang salu tidor dalam kelas..malas..yer tak..tu pada pandangan dan kebiasaan yang kita lihat..tapi mana tau..kot2 di akhir akhir masa nanti..yang pelajar malas gilos tu berubah menjadi pelajar rajin lagi nerd..haaa..kita tak tau..so jangan cepat melabelkan sesiapa sahaja..tapi..ingat..sifat dan sikap kita..sudah dapat melambangkan..dimana kita bakal berada..kan kan kan

p/s
entry ni..coz aku tersentap dengan sorang pak ostad yang menyatakan syair imam syafi'e khurafat tahyul dan sebagainya..sedih aku mendengarnya



bukan sekadar omongan kosong

5 comments:

cikchempakaツ said...

Agreed. Don't judge people easily and quickly.. People changes.. :)

cikchempakaツ said...

Agreed. Don't judge people easily and quickly.. People changes.. :)

Eera Shera said...

sekali dia berubah, boleh jd lebih baik dr kita. doa smoga kita dan dia diberi petunjuk ;)

khairunnisa ♥ said...

usaha dan sama sama perbaiki diri :) dah timbang amalan..baru dpt tau syurga atau neraka.. ^_~ moga kita mendapat Jannah di akhirat kelak..

NOOR FATIN said...

kita pn xtau kita masuk syurga ke neraka, lagi nak amik tau pasal org pulak kan. hik hik ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved