resmi anjing????perffff

permasalahan dalam diri manusia ialah bila takut lari. lari dari masalah, tak mahu berdepan dengan masalah dan takut dengan cabaran.

tahu anjing? bila dia rasa ada gangguan atau ancaman lagi dia kedepan, lagi dia kejar. cuma satu masalahnya ialah anjing tiada akal untuk berfikir, betulkah apa yang didepaninya? betulkah tindakannya? waraskah pemikiran anjing itu?rasional?

perbezaan antara manusia ialah manusia mempunyai akal untuk menganalisa apa yang berada di depan, tapi perlu semangat macam anjing untuk berdepan dengan segala cabaran, sehingga sampai satu tahap melampaui keupayaan seseorang manusia itu sendiri.

kalau bergocoh(bak kata orang kelantan) atau dalam bahasa melayu biasanya ialah bergaduh, cuma gunakan akal, jangan dipenuhi ego, belum tentu siapa yang menyerah itu kalah, tapi yang penting siapa yang lebih faham dengan situasi, siapa yang lebih banyak belajar dari keadaan.

orang yang menang masa itu cuma akan menang masa itu, dipenuhi dengan rasa bangga dan takbur kerana menumpaskan pihak lawan, tapi orang yang kalah lebih banyak belajar tentang kesilapan, kesalahan yang dibuat semasa kalah. dan akan menaikkan semangat untuk belajar benda-benda baru. dan mungkin satu masa lebih besar keupayaannya berbanding orang yang menang tadi.

tapi aku cakap macam ni kau jangan pulak asyik nak kalah sahaja. itu bahlol namanya. malah terlebih bangang.

lawan sahaja, ikut resmi anjing, tapi dengan gaya manusia berakal.



bukan sekadar omongan kosong

6 comments:

diana said...

kelemahan orang yang menang,bila dia menang dia berasakan semuanya dia betul dan dia tak cuba untuk melihat dari sisi mereka yang kalah..

azwa amani said...

baru amani tahu resmi anjing.. :) thanks..

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

bila marah je msti ada maki.. haishh

Cik Pulau said...

mu ni duk begocoh nga sapo plop..
nga munim ko?? hahahah.. :P

dear yayah said...

bgus2.. ada mksud tersirat :)

Iffah Afeefah said...

aku ske kelahi je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved