mana level amalan kita

jiwa seorang manusia...tidak terlepas dari kelalaian....kita selalu lalai dan menyangka segala amal yang kita buat diterima allah....pernah tak kita terfikir seandainya amal baik yang kita buat tidak terima...tentu kita berasa takut bimbang...dan bermacam rasa lagi yang timbul...

soalan petama: kenapa kita buat????

jawapan : kita seronok buat
jawapan : kita ikot2 orang
jawapan : kita buat kerana allah
jawapan : kita buat kerana terpaksa
jawapan : kita buat tanggungjawap

lalu dimanakah level amalan kita sebenarnya...cuba cheking2 balik saya check saya punya anda pun check juga...agar kita rase nikmat dan kemanisan dalam beramal....tiada pernah ada rase nak menunjuk ..tiada pernah rase riak takabur dalam berbuat sesuatu..dari sekecil2 amalan sampailah yang sebesar-besarnya....bagaimana rasenya...adakah anda puas berbuat kebaikan.....

sampai saat ini....setiapa dari kita terus mencari kemanisan dalam berbuat kebaikan agar diri merasa tenang dan untuk mencapai redhoNya...kalo cite pasal amal ini cukup sekadar yang kecil2 tapi kita sejujurnya ikhlas keranaNya....tiada keraguan dalam diri kita sampai kita tak terfikir untuk berkongsi apa saja yang kita ada....senyuman yang terukir ini pun dikira amal seandainya hati kita benar hanya kerana allah....

maniskan seandainya kita dapat buat...so kita cheking2 balik diri kita agar hari esok kita yakin yang sesungguhnya kita mengharap setiap amal baik kita diterima....yakin allah itu maha kaya dia akan melimpahkan segala rahmat untuk hambanya...begitu bahagia hidup seandainya amal baik kita diterima allah...
 
sungguh matang




bukan sekadar omongan kosong

7 comments:

Cinta Misteri said...

Kenapa kita buat????

sbb kita seronok buat - buat dgn ikhlas
sbb kita ikot2 orang - tak ikut malu, kena ejek
sbb kita buat kerana allah - tuntutan, alhamdulillah pasti ada balasan
sbb kita buat kerana terpaksa - tak ikhlas, tak dpt apa2
sbb kita buat tanggungjawab - utk apa? kadangkala ianya tuntutan, ikut org, terpaksa, kerana Allah?

Iffah Afeefah said...

Perlu ke matang tu ji

saydatul afidah aman said...

yg penting istiqomah, ye dak? :)

Rozuan Ismail said...

kadang kita ni tak istiqamah. macam lalang, ikut je arah angin

puteri mama said...

matang & pics yang double thumbs up cikgu jiji

nurdani said...

bab takut amalan tak diterima yang takut sangat2 tu. hari terfikir

maszmadi said...

cantiknya gambar tu..... camaner ambik?

eh, lari tajuk x per kan..... hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved