pra sangka

bermula prasangka itu dari hati...kerana hati ini kotor lalu mudah dimasuki syaitan yang menjadi agen penghasut kepada kecelaruan otak fikiran dan tindakan....mula2 nampak macam remeh tapi pada hujungnya ia menunjukan jalan mati kepada langkah yang kita nak buat... bagaimana bisa prasangka itu berlaku...

 bercerita tentang bagaimana prasangka itu akhirnya menjadikan kita orang paling buruk akhlaknya...kerana kerapuhan sendi2 iman kita sendiri...aku kau dan semua orang akhirnya kita jadi lupa bahawa segala benda kita buat ini kita mengharap balasan dari allah...kadang2 kita merasa perkara yang kecil itu temeh dan kita berprasangka ia kecil...sesungguhnya allah akan mengira kebaikan yang kita buat walau sebesar zarah sekalipun...begitu hebat kan...

kenapa kita selalu berprasangka buruk...pasal kita selalu berfikir yang buruk dan jelik....itu hakikat diri kita sendiri...jangan salahkan orang lain kenapa jadi begitu...sebab itu kurang bercakap itu baik...kerana bila kita mula bercakap maka akan ada perkara2 yang kita sesuka menambah atau memanipulasikan keadaan...betul atau tidak tak tau la sama2 kita fikirkan..peffff
ape pun kita kena belajar didik diri kita supaya berada pada jalan yang betul pada tempat yang betul....

ya allah rahmatilah hidup kami...kami ini insan hina..mengharap kasih sayangMu untuk terus hidup di atas muka bumi...tiada satu pun kita bisa berbuat sekira tanpa izinMu...kami mengharap agar kehidupan yang di singkat ini akan disinari dengan cahaya iman menjadikan kami orang yang bersyukur dengan segala nikmat dan rahmatMu ...kelak kami ingin kembali padaMU dalam keadaan husnulkhatimah....amin amin amin 

p/s
moh memburu sunset..



bukan sekadar omongan kosong

7 comments:

[sutera kasih] said...

Ya Allah..jauhi kami dr berprasangka buruk..

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

harap dijauhi dari prasaan prasangka buruk.. amin

Rozuan Ismail said...

Allah mengajar kita untuk sentiasa bersangka baik pada semua makhluk

shera haifa said...

Jauhkan aku dr terus bersangka buruk..

miranadia said...

prasangka tak baik=judgemental

Ainul Hayat said...

Assalamualaikum Jiji,
DAh lama aku tak tinggal jejak kat blog kau. Yup, mmg pon sbagai manusia kdg2 kita tak lepas dari berprasangka. Kdg2 dari prasangka tu jugaklah yg boleh terjadinya fitnah. Moga2 kita semua dijauhkanlah dari sikap suka berprasangka ni. Tiada apa2 keuntungan pon.

Ainul Hayat said...

tambah lagi, maksud aku prasangka buruk. Apa2 jua keadaan lebih baik kirenye kita selalu berprasangka baik je....~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved