ragam Ramadhan

Ramadhan terus berlalu.. adakah kita sudah membaca Al-Quran pada hari ini? adakah kita sudah memperbanyakkan zikrullah dan juga solat2 sunat yang lain? jangan kate solat sunat ostat oi.. yang wajib ni pun kitorang tah kemane.. astaghfirullah.. ape nak jadik nih.. dah la bulan2 biase pun kome hanyut.. bulan ramadhan ni bawak2 le cube berubah.. ni la medan kita nak tarbiah diri.. mane yang kalo rajin benor melagho tu.. kurangkan sikit.. kalau dah memang kurang melagho.. jadikan tak melagho langsung.. kalau suke sangat menipu.. tipu sikit2 udahla.. lama2 takyah nipu terus.. kalau suke sangat membazir masa.. bazirkan masa ke masjid.. lama2 buleh jadi terbiase.. bulan2 pose ni kalau kita cuba istiqamah dengan sesuatu amalan.. insyaAllah kita dapat teruskan amalan tu untuk bulan2 seterusnya selepas daripada berlalunya ramadhan ni.. sebab dah jadi tabiat kita.. jadi.. cuba jadikan benda yang baik tu sebagai tabiat kita.. insyaAllah kita akan rasa lain macam kalau tak buat amalan tu.. kalau kita boleh rasa lain macam tak gosok gigi waktu pagi.. begitu jugaklah dengan amalan baik yang telah menjadi sebahagian daripada tabiat yang tidak biasa kita tinggalkan.. rebut peluang ni wahai kengkawan! tarbiah ramadhan adalah medan tarbiah yang terbaik buat diri dan nafsu kita..

dalam mengharungi ramadhan ni macam2 ragam manusia kita dapat tengok.. ada yang memang besemangat sungguh dalam mebuat kebaikan.. ade jugak yang besungguh2 depan2 orang je.. padahal blakang2 jangan pandang blakang.. ade jugak yang kejap baik kejap tak.. ade yang tak perasan dah masuk ramadhan pun ade.. yang buat2 tak perasan pun ramai..

seronok sebenornye tengok pelbagai ragam manusia di bulan ramadhan ni.. kengkadang kita tengok ragam orang tak sedo orang pun tengok ragam kite.. kita duk ngate menggelak2kan orang buat gitu gini rupe2nye kita pun wat gitu jugak orang gelakkan kita tak sedo.. 



bukan sekadar omongan kosong

6 comments:

Pka Rahim said...

tula kita sllu je tgk ragam orang. ntah2 ramai je orang perhati perangai kita. huhu ;))

Cik Pulau said...

moga diberi petunjuk ke arah yg lebih baik..

saydatul al aman said...

^_^ betul sangat lah tu! kite ni kalo x diingatkan, memg x sedo2..entry yg ni betul2 dh cubit pipi sendiri! tenkiu!

SoLy SoLicious said...

buat amalan skadar nk dptkan publisiti..riak..bek xyah..haishhh

izfanora said...

teringat kata-kata seseorang..

"kalau semua orang perangai sama, dunia takkan meriah. dan pastinya pilihan semua orang adalah sama. sedangkan cap jari kita semua pun berlainan, inikan pula perangai"

ஜ miss klanika ஜ said...

mari membanyakkan amalan , tp berapa ramai yg betul-betul buat ? emm.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved