yang tak sepatut ada waktu puasa dibulan ramadhan..

  Melakukan pertukaran siang dan malam:::
 berpuasa itu adalah menahan diri dari makan dan minum dan juga daripada perkara2 yang membatalkan puasa daripada terbit fajar hingga terbenam matahari..namun kebanyakkan dari masyarakat kita telah menukarkan pusingan bumi menjadikan siang itu malam dan malam itu siang.. terbit sahaja fajar maka akan bermulalah waktu malam mereka dengan menidurkan diri..ada juga yang bertahajud tapi dalam mimpi.. kedengaran azan zohor barulah mereka bangun.. solat 2 3 minit dan kembali ke tempat berjuang dan terus menyambung perjuangan hingga mendengar lagi azan asar pulak dan bangun lagi 2 3 minit untuk solat dan kemudian sambung lagi di medan perang hinggalah sampai pada destinasi kemenangan iaitu azan ketiga dalam hari itu yang sangat dinanti2kan sejak dari mula menyertai perang selepas terbit fajar tadi.. maka selepas berlalunye waktu maghrib ini barulah sampai masa siang mereka dengan berjaga malam yang bukan untuk tahajud sebaliknye untuk memenuhi waktu yang dianggap mereka sebagai waktu siang yang perlu diisi dengan makan dan makan dan makan dan makan dan makan sampai tecekik baru cari ayor... sampai pas sahur dan pas subuh barulah bermula balik waktu malam mereka ini.. dan berulang2lah kejadian ini selama 30 hari di bulan ramadhan maka puasa mereka sepanjang siang hari hanyalah sekadar tido.. puase camni malaikat pun pikir banyak kali nak bagi pahale ke tak nih.. nak bagi ke tak.. suasana gini amat memeriahkan bulan ramadhan kerana diwaktu pagi kita akan dapati satu keadaan yang sangat hening dan bening bagaikan dunia ni takde orang melainkan kita sorang.. [tu pun kalau kita keluar waktu pagi la.. kalau kita pun tido sama takde la rasa keheningan tuh..hehe]

konon makruh mandi..maka tak mandi sampai satu hari suntuk:::
 bulan2 pose gini bawak2 la mandi.. kalaupun umah tu takde ayor.. pepandai la gi tumpang mandi umah orang..orang lain nak wat amal ibadah dengan tenang dan selesa.. janganla kita ganggu dengan membawak yang mematikan mood orang lain yang datangnya daripada ketiak yang hangit bagaikan biskut coklet hangit yang tak menjadi tak memasal jadik bau kopi.. [ayat ni tak tuju sape2 tau.. ngahahaha..] kalau pun memang naluri semulajadi tidak sukakan kepada apa yang dinamakan sebagai mandi.. tidakkah mereka itu reti untuk memakai deodorant ataupun parfume bagi mengelakkan jemaah yang bersolat bersama mereka termuntah monggek didalam masjid..  moral of the story: tak payahla nak jadikan kambing sebagai idola sebab kambing skarang pun tuan dia mandikan 2x sehari.. sendiri mau ingat la.. sape lagi mulia.. manusia ke kamben? kalau nak sangat idup bau gitu gi duk dalam reban ataupun kandang la jangan duk ngan makhluk yang bernama manusia..

Membazir tahap setan di bazar ramadhan::
kekadang duduk sesorang je membujang..takpon duduk sewa serumah..tapi makan asing asing..siap menyorok dalam almari..tapi memborong di bazar ramadhan..ALLAHurabbi..memang macam nak bagi makan kat rumah anak anak yatim di zimbabwe habaq hang..

Berbuka puasa melantak tak hengat dunia::
kalo bebuka tak ingat dunia tapi ingat akhirat takpela.. kompem bagus.. tapi golongan yg ni makan bebuka akhirat pun dia tak ingat.. dunia pun dia lupe.. makan punye lahap bagaikan mengqada perut yang dia tak isi selama 30bulan.. dahla tadi beli sikit punye banyak kat bazar ramadhan.. sampai ke tempat minyak itam kat bawah hood depan kete tu pun ada plastik makanan.. nak kabo punye banyak nye membeli.. pastu nanti bile balik umah bukak2 makanan yg dibeli bleh wat kenduri tahlil untuk 100 orang selama 18hari beturut2.. tengok2 yang dia makan pas azan magrib tu skeping apam balik je.. pastu terus tesandor dah.. dah kenyang tahap gaban telelap pulak sampai sahur.. dengan smayang megrib pun lebuh.. isyak tah kemane.. terawih apetah lagi.. ape punye jenih la orang gini.. [kalo ade sungguh orang gini memang aku tikam perut dia ngan jarum peniti bior bocor.. hahahaha..] agak2 la nak bebelanje tuk berbuka tu.. beli ala2 kadir sudahla.. nak bagus lagi gi makan iftar kat masjid tu.. pree je.. orang nak buat amal jariah besedekah.. kalo kita tak datang makan dia nak besedekah kemane.. diorang besedekah.. kita terima la sedekah dorang.. barula meriah dan seronok hati penyedekah tu sebab orang makan apa yang dia ikhlas nak bagi.. seelok2nya bebuka dulu ngan kurma dan air kosong.. pastu solat maghrib.. pastu baru sambung balik makan berat sikit.. takyahla makan bende angkat berat tu. mende tu bukan bleh dimakan pun.. tu bende eksesais.. takkan la tu pun nak kene bagitau.. hish!

Main mercun tak jemput aku::
 memang tak patut.. ade ke main mercun tak ajak aku.. hehehe.. nak main bli sikit2 wat rapat silaturrahim antara family tu bleh la.. tapi tak payahla sampai jadi membazir.. ade peruntukan pulak 20,000 untuk beli mercun smate2.. tu bukan meriah tu bangang namanya.. baikla sedekah bagi makan kat orang miskin2 ke..

Tinggalkan sahur:: 
 sahur tu sunnah nabi..siap ade berkat lagi..lagipon sebulan je pon..bangun bersahur..dah malas sangat nak bangun sahur..liat sangat..apakata kasi masuk wire je dalam mulut..macam kat sepital sepital dok bagi makan kat pesakit pesakit dalam wad icu.. 

 
Related Posts with Thumbnails



bukan sekadar omongan kosong

16 comments:

Pka Rahim said...

hehe :)) yg masuk sepital tu kelaka

Anum said...

thanks for sharing

DekNie said...

thanks for sharing...
mmg ada yg sgt liat nk bangun sahur... sedangkan sahur tu sunnah nabi... byk keberkatannya...

Rapunzeel Cikilolo said...

tukar siang ke malam tu pun selalu gak

aimie amalina said...

hahaha
kelako tapi sarat isi ;)

yang pasti, Ramadhan inilah bermula segla era perubahan diri, kpd yg krg baik kpd lbh baik kan ;))

Rapunzeel Cikilolo said...

selamat berterawikh

kakbesah said...

dlm kelakar2 tu.. ada btolnye.. so, pkir2 kn lah sesame ye...hee..

[wani_mn] said...

Biasanya pergi bazar beli makanan byk2, time berbuka tak terlaratnya pun nak habiskan. Nafsu semata2 time beli tu. Hahaha

[wani_mn] said...

Biasanya pergi bazar beli makanan byk2, time berbuka tak terlaratnya pun nak habiskan. Nafsu semata2 time beli tu. Hahaha

ஜ miss klanika ஜ said...

yg bab makan besar qada mcm tak mkn sebulan tu mmg tak dpt dielakkan rasanya. nafsu melampau betul.

Hanis MY said...

ramadhan kareem ji! kawe baco cumo tok tinggal komen jah, kelik nati nok wat photoshoot anok la buleh ko hehe..

Sally Yatiey said...

Thanks for sharing. Selamat berpuasa :D

liyana said...

terbaik~~

hazanis said...

part hok ajok men bedil skali tuh paling xleh blah jiji..haha meh main nge mek cah bedil....beli lik siye....*padahal bedil pun xreti main.....hewhew..=='

kiera'sakura said...

ketawa terbahak2 aku bacanya.. tp memang ada pengajaran kt situ

i'm ezza haniza said...

hahaa, bab2 mandi tu kelako

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved