mari mencari lailatul qadr

sekarang dah mula dah terberanak artikel artikel tentang pencarian lailautul qadr..satu malam yang digemabargemburkan lebiah baik dari 1000 bulan..bersamaan 83 tahun lebih...ada tak blogger blogger yang dah sampai umur 83???muaahahaa..maju amat doeh..kekadang dah ada macam macam artikel dok habaq pasal tanda tanda lailatul qadr membuatkan ada orang yang memang mencari tanda lailatul qadr tersebut menghidupkan malam hanya berpandukan tanda yang tersebut sahaja..malam lain hampeh..antara tanda tanda yang sering diperkatakan..air telaga menjadi beku boleh wat ais kacang..pokok bersujud...nyaman je rasa malam tersebut..kentut tak berbau..baling mercun tak meletop..dan macam macam lagi lah..ada jugak antara manusia yang hanya benar benar menghidupkan ramadhan pda sepuluh malam terakhir sahajah kerna ingin mencari lailatul qadr..ok le tuu dari takder langsung..

memang benar..Rasulullah saw..semakin hebat..tekun dan semakin gah beribadat bila tibanya sepulum malam terakhir..sehinggakan baginda mengejutkan seluruh ahli keluarganya untuk turut beribadat sama...tapi baginda mula tekun beribadat..menghidupkan malam malam ramadhan..sejak bermula malam ramadhan yang pertama lagi akan tetapi bila tibanya sepuluh malam terakhir ramadhan.ibadat baginda menjadi kian hebat..antara hikmahnya mungkin juga baginda ingin mengajar pada umatnya..bahawa jangan lepas kan peluang ramadhan yang sedang kita lalui ini.detik detik yang terakhir wajib diperhebatkan amalan dan segalanya agar ianya menjadi kenangan terindah hingga ke akhirat sana...dan mungkin ianya yang terakhir buat kita.. rasulullah pernah bersabda..

تحرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الأَوَاْخِرِ مِنْ رَمَضَاْنَ
"Carilah lailatul-Qadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhan"
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Saidatina Aisyah R.A)

dan antara tips yang paling mujarab untuk diamalkan dalam misi pencarian lailatul qadr.yang dikatakan lebih baek dari seribu bulan..ialah..
SAMA SAMA KITA MENGHIDUPKAN MALAM MALAM YANG MASIH BERBAKI NI TANPA MENGIRA MALAM GANJIL KE TAK GANJIL KE...SAPU HABIS.. KOMPOM..KOMPOM KE???

P/S
mungkin ini ramadhan terakhir buat kita..kita tak tau kan..apa lagi..peluang dah ada depan mata..seribu bulan tu bersamaan 83 tahun berapa bulan hentah..aku pon tak hengat..ada yakin ke dapat beramal sampai 83 tahun..hurmm



bukan sekadar omongan kosong

3 comments:

Umie Artoqiemie said...

sama-sama galas misi

btw, selamat bersahur.

qasehraihan said...

masa kecik salu dgr org ckp..mlm lailatul qadar pokok akan sujud..saya yg xpaham pape ni salu duk intai luar rumah tgk pokok sujud tak..huhu

bersama kak Es said...

dulu dok intai gak pokok sujud bagai..dah tua ni, tawakkal je harap Allah terima :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved