tak up to date langsung..ceyt

aku amat amat pelik bila ada yang mengatakan..bla kita ikut agama..kita dikatakan kuno..what da Heckkkk...aku pikir tang mana kunonye pon hentah..

-bila pompuan menutup aurat dengan sempurna..katanya tak ikut trend..tapi bila dipikirkan balik pesen budaya tutup aurat tapi dah ghupe berbogel..tak pon berhias pas tu menayang merata rata ni pesen jahiliah yang teramat bebal..dimana masyarakat jahiliah ni hidup sebelum munculnya rasul yang mulia yang membawa ajaran supaya menutup aurat dengan sempurna dan tidak berlebih lebihan mencantikkan muka..so what..mana lagi kuno dow?????

-Bila kita dok baca quran kat tempat awam..memang melalut orang dok lalu lalang sambil melihat betapa peliknya sumone yang baca quran tempat orang lalu lalang..nak mintak sedekah ke ape weh????tapi bila orang menyanyi melalak kat tempat awam..bergerombolan yang datang berkerumunan..ceyt..zaman jahiliah dulu pon macam tu la suasananya..sehingga sampainya ajaran baginda..maka yang dok nyanyi melalak tu lagi kuno sebab deorang sebelom datang rasulullah kan..

-"oit..kuat berjoging..tak pose ke weh????
zaman makin maju..dunia dah jadi serba canggih..merdeka pon dah 55 tahun..tapi pemikiran segelintir masyarakat sekarang tetap kuno..lagi kuno dari 1400 tahun yang lalu..mentaliti segelintir rakyat kita..bila dah pose memang takleh lakukan sebarang ektiviti berat berat..1400 tahun lalu nabi dan para sahabat dan menunjukkan pada kita apa yang mereka lakukan ketika berpuasa dibulan ramadhan..mereka berperang kot..dah nama perang bukan melenggang lenggang..dah tu..tu peristiwa 1400 tahun lalu kan..so what..kita dizaman ni..tapi pemikiran kita jauh lebih kuno dari 1400 tahun lalu..

dan kalau kita perasan sebenarnya..masyarakat kita dah mula meng'kuno' kan balik diri memasing dengan menghidupkan balik suasana jahiliah yang wujud SEBELEOM ZAMAN KETAMADUNAN ISLAM..ini fakta  atau auta..korang yang tentukan.. 



bukan sekadar omongan kosong

12 comments:

Anum said...

mybe fakta

liyana said...

itula masalahnye..
sabar jela ustaz...
mulut org bkn leh tutup..
kita wat kite dpt pahala..
hbis cteer

najihahfara said...

kalau kite terlalu pikirkan mulut orang sampai bile2 pun kite x buat bende baik kan

Cik Pulau said...

tu lahh.. pelik sungguh la..

Iffah Afeefah said...

xsahur tak ley pose

tak larat tak payah pose

tu alsan org je tu

diana said...

agaknya kalau posa tu maknanya kena rehat je..berguling depan tv je...
tapi memang zaman sekarang puasa selalu dijadikan alasan untuk tak buat kerja.agaknya makna puasa tu dah berubah kot ikut peredaran zaman..
puasa bermakna "cuti"..
heheheh

nurdani said...

ada yang mentertawakan wanita bertelekung tengah beli fast food lepas terawikh. katanya, tak sempat2 nak membeli sampai tak buka telekung.

bagi aku, tak kisahlah pakai macam mana pun, yang penting aurat si wanita tu terjaga sempurna.

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

sangat setuju weii.....

qasehraihan said...

hai abam jepon..
kita suka baca entry abam jepon..hakhak

http://qasehraihan.blogspot.com/2012/08/surat-siaran-kementerian-cuti-berganti.html

Layyinul Harir said...

sungguh!semua dipersetujui..

GADIS GANJIL.....

-Gadis yang berniqab, ganjil?
-Gadis yang menutup aurat sepenuhnya, ganjil?
-Gadis yang melabuhkan tudung menutupi dada mereka, ganjil?
-Gadis yang mengenakan pakaian longgar dan besar, ganjil?
-Gadis yang malu untuk keluar bersama bukan mahram, ganjil?
-Gadis yang pakai stoking kaki ke mana-mana walau mandi bersama kawan-kawan di laut, ganjil?
-Gadis yang pakai stoking tangan walau dah mengenakan t-shirt lengan panjang, ganjil?
-Gadis yang meninggalkan orang yang sedang gosip dan mengata orang lain walaupun yang sedang mengata itu kawan baiknya, ganjil?
-Gadis yang tidak mengenakan mekap berlebihan, ganjil?
-Gadis yang tidak memakai perfume kecuali sekadar sangat sedikit dan tidak terhidu orang lain, ganjil?
-Gadis yang tak 'couple' sebelum nikah, ganjil?
-Gadis yang tak materialistik dan memilih kehidupan untuk taat kepada agama, ganjil?

-Gadis yang ganjil?

Sabda Rasulullah s.a.w: “Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” (H.R. Muslim)

ghost writer said...

aku selalu kena perli bila jogging dalam bulan ramadhan. tapi jenis aku, senyum jer lah.

senyumSOYA said...

hehehhe.... facts~

facts that need to be corrected after this.. IA~ ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved