Puasa 29 hari..boleh ke nak raya????

boleh je aku beraya ni hah..
Dok tengah syok syok bertakbir raya bersama rakan taulan sambil pekena burger bakar..tetiba dapat satu mesej ugutan..

"ostad..hapokono kita puasa tahun ni 29 hari je..tak cukup 30..dah tu..dah tak cukup sebulan boleh ke kita beraya..tak kena qadha ke puasa yang sehari tu nak cukupkan 30 hari???harap ostad dapat membantu.."..from misteri punya nombor..hentah apa jantina si pemilik nombor dan dari mana hentah dia dapatkan no fon aku..tak kesah..

so ostad jiji da don pon hanya menjawab sekadar pengetahuan 'am yang dikurniakan ALLAH..dah mana ada kitab kat kedai burger..lau ada dah kompom kompom aku belek kitab tang situ jugak..maklomla..ilmu takda di dada..kena buka kitab dan baca..camnila jadinya..

aku jawab..bulan qamariah..takpon bulan islam la senang cakap..adalah antara 29 hingga 30 hari..takleh kurang dari 28 hari tak lebih dari 30 hari..ada paham..dan ada satu riwayat dari seorang sahabat..bahwasanya..beliau berkata..semasa baginda Rasulullah masih hidop..beliau lebih banyak berpuasa bersama baginda dengan kadar 29 hari daripada berpuasa dengan kadar 30 hari..

dan ganjaran untuk berpuasa 29 hari..tidaklah ALLAH kurangkan sehari kalaupon tak cukup 30 hari..sebab ALLAH pon ada berfirman dalam hadis qudsi..kalau pahala pahala ibadat lain memang dah ada ketetapan pahala..tapi puasa..DIA..tuhan yang maha pemurah..yang akan memberikan ganjaran pada setiap hambanya sendiri..kiranya macam bos besar turun kasi gaji by hand la..paham kan..sebabnya ALLAH kata..mereka..iaitu orang yang berpuasa..meraka berpuasa..berlapar..berdahaga..menahan nafsu..kerana KU..

Malah, menurut Dr Yusuf al-Qaradhawi, puasa 29 atau 30 hari sama sahaja pahalanya disini Allah swt, dan tidak dikurangkan sedikit pun ganjaran pahalanya sebagaimana hadith :
شهران لا ينقصان شهرا عيد رمضان وذو الحجة
“Dua bulan yang tidak berkurangan(ganjaran dan pahalanya), iaitu Eid Ramadhan dan Zulhijah” [Hadith Riwayat al-Bukhari].

maka wujud khilaf ataupon perbezaan pendapat  mengenai maksud “dua bulan yang tidak berkurangan”. Diantara maksudnya :-

a. Abu al-Hassan memetik kata-kata Isyak bin Raahawaih berkata : tidak berkurangan dari segi fadhilat, samada 29 atau 30 hari berpuasa.

b. Pandangan masyhur dikalangan Salaf  bahawa ia tida mengurangkan ganjaran amalan samada 29 atau 30 hari.

ada paham tak????maka dengan meng'reply sms sepanjang ini..maka kredit nset aku pon turut berkurangan..ish ish ish..kira niat duit raya la eh..



bukan sekadar omongan kosong

11 comments:

IFA Athirah said...

await takdak ustaz luqman skali dlm gmbr?haha

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

selamat hari raya aidilfitri ye, maaf zahir dan batin dari teratak siFaqir 'ilmu (^___^)

Noraim said...

ilmu baru. yup, take note. terima kasih :)

selamat hari raya :)

~~zana@pb~~ said...

Tadi baca psl ostad jiji kat blog fifey lychee......buka posa x ajak akk pun. Akk ada di Kelate masa raya tu:-)

Kalamhati said...

eid mubarak ostad jiji..kullu 'aam wa anta bikhair=D!

K O R I E said...

huhu, sempat lagi dia meloya kat sini.

hazanis said...

ustad jiji..ejah duit rayo gak sikit..huhu

Syazwan Che Deraman said...

ambo pon tertanyo tanyo jugok.
runsing dengar perutusan hari raya tuh.
takot tak jadi rayo hari ahad.
hehehe.

timo kasih ustadjiji.

ps: nak tanyo gapo la ko nuffnang nak suruh dio kenal kito.

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

Cik Pulau said...

hormm.. panje ustad jawab.. hahaha

Miss Yaty said...

ko leh msk program tanya ustaz la jiji..
thanks for info bguna :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved