nak pakai purdah

"engko tu tak padan langsung nak berpurdah kalau dah cenggitu le perangainya..huru hara hentah kemana..songsang jugak jadi pesennya..memang tak kena sangat la camtu tijah oit"(tijah bukan nama sebenar)

"samad oit...dah kalo perangai hengko dah rupa hantu raya..tak usah la ko berangan nak berjubah samad oit..baik engko dengan seluar bokser engkau tu pon dah cukup sangat dah"

demikian lah sedikit sketsa nak wat muqaddimah je pon..bukan nye nak kasi propa lebih lebih..hapa hado dengan propa yang hentah hape hapenye..so demikian lah sketsa yang seringkali berlaku dalam kehidupan disekeliling kita..tatkala ada insan yang sedang melakukan proses perubahan..dari sang beluncas ingin menjadi rerama indah..dari jejentik ingin menjadi nyamuk..dari pasir ingin menjadi mutiara..dan dari soya ingin mejadi kicap manis..dan demikian ada nya lagi perumpamaan perumpamaan yang sepadan dengannya...tapi bila difikirkan..perumpaan yang aku berikan tu..takder la matching sangat kan...so what..hado aku kesah...

nak dijadikan cerita..si tijah tu..mulalah nak berpurdah..dan si samad mula la jugak nak berjubah..bukan nak tunjuk lagak si alim..tapi nak memulakan tapak kehadapan dan langkah kearah satu bentuk zahir yang lebih baik..namun..disana begitu banyak ujian dan tamparan hebat yang ditujah bertalu talu diatas pundak kepala mereka berdua..kerana apa???

adakah kerana perangai dan tabiat mereka yang sememangnya tak sepadan dengan pemakaian yang mereka ingin kenakan pada zahir tubuh badan mereka???dah tu..sampai bila..nak jadi alim dan suci dalaman dahulukah barulah layak untuk mengenakan purdah dan jubah???

Jawapannya tidak sama sekali....bagi aku..perubahan dalaman dan luaran haruslah seiring..ada benarnya kan???sesungguhnya...tohmahan dan tujahan kejian dari mereka yang tidak mengerti adalah ujian dari sang tuhan pencipta sekalian insan..ALLAHURABBI



bukan sekadar omongan kosong

11 comments:

nurdani said...

bila ada yang ke arah nak berubah lebih baik, mesti ada orang nak provoke. dugaan

aimi adilah said...

ade terlintas juga di hati nk berpurdah...

pernah suara kan kt mak.. tp mak tak bg ....

sekiranya kalau saya pakai juga .. adakah saya akn jatuh sbg ank derhaka???

Syazwan Che Deraman said...

ore buat kicap manis nge soya ko?

ambo baru tahu.

@juera said...

sudah menjadi lumrah..bila seseorang ingin melakukan sesuatu kebaikan ia akan diuji oleh Allah s.w.t. Jangan dihiraukan apa orang nak kata, teruskan perjuangan anda...Biar manusia tidak suka tapi buat lah apa yang Allah s.w.t suka. Allahualam :)

ghost writer said...

mentaliti, mentaliti, Ju. ini satu2nya keadaan yang tak akan berubah.

kiera'sakura said...

aku pernah kena.. sakitnya mmg teramat nasib ada yg nak bagi sokongan. nasib jugak aku berubah sbb Allah klu berubah sbb someone aku rasa aku dah down dah ..

Novelgurl said...

pikirkn ckp org mmg gile la jdnya..abaikn je

Iffah Afeefah said...

dgr ckp org mmg pening jdinye

aku purdah?

pkir2

Liyana Zahim said...
This comment has been removed by the author.
Liyana Zahim said...

Ya ustaz jiji.. Kalau nak cerita pasal perangai buruk manusia sampai kiamat pun tak habis.. Nak2 kalau dalam hati tu takleh tgk org jd baik dri die.. Sanggup gune cara halus lagi.. Eh knp komen aku bawah ni cam xde kne ngena sgt?

[sutera kasih] said...

siapa kita nk hukum org kan..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved