kambing

ada la satu cerita..seorang musafir berpakaian punya lah tampak alim..berserban besar..berjubah lagi berjanggut..singgah la kat sebuah surau..tetiba je..jemaah surau meminta musafir tersebut supaya mengimami solat disitu..lalu musafir tu jadi la imam..

bila dah siap solat..para jemaah mula meminta supaya musafir tu memberikan nasihat agama kepada para jemaah..lalu si musafir bertanya..

"apehal tuan tuan sekalian begitu meyakini bahawasanya saya ni alim dalam bidang agama???"

"mana taknya..dari pemakaian tuan...kami semua sudah tau..tuan alim dalam bidang agama..dengan serbannya..dengan jubahnya..janggutnya"..

lalu si musafir keluar dari surau dan terus membuka serbannya..dan menanggalkan jubahnya..lalu memakaikan serban tersebut pada seekor kamping yang berkebetulan lalu di tepi surah.para jemaah mula tertanya tanya..apa rasionalnya perbuatan si musafir tersebut..lalu si musafir bersuara..

"nah..sekarang si kambing ini..memakai serban dan berjanggut..pintalah darinya nasihat agama..kerana luarannya tampak alim bukan????"

dah memang mentaliti manusia..suka menilai luaran..yang nampak dimata..kan..sentap aku..bila mana aku ada pergi ke sebuah surau nak solat maghrib..sebabkan aku tak pakai kopiah..jemaah surau tu lagi sanggop berimamkan seorang lelaki sengau yang berserban..hadoii..



bukan sekadar omongan kosong

4 comments:

Novelgurl said...

hahhaa..ap bleh buat.kena pncrkn y dlm tu keluar..bru r senang nk cam..bknnya sume org pndai cm org y alim @ x alim dri dalamn.

Iffah Afeefah said...

aku paham entry ni

jgn nilai luaran

kechixx hussain said...

best citer nie..banyak nasihat yg nak di sampaikan;)

Anonymous said...

Begini la saudare,

kita kalau pegi berjemaah dan mungkin ada sekelumit dlm hati nak jadi imam, maka jaga lah sikit pemakaian kita yea bila dtg kat Surau. Ini kita dtg surau guna jersi MU, singkat pulak, bila rukuk terangkat baju kat belakang nampak sluar kecik. Kita nak pg mengadap si Pencipta kita. Klau depan boss, guru besar, pensyarah pun hebat pakaian kita. Kalau pun kita bermusafir, sediakan baju, kain pelikat, kopiah untuk memudahkan kita solat.

Jangan marah saudara. Ini pendapat saye yg daif ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved