suami

bila dah 2 minggu jadi suami si pelangi..aku rasa banyak lagi yang aku kena belajar..dan aku nak kongsi kongsi dengan sisuami dan jugak kepada bakal bakal suami diluar sana..sesungguhnya tugas kita bukan sesenang yang disangkakan..namun..ianya akan menjadi senang jika kita benar benar mahu menjadi seorang suami yang merupakan IMAM bagi sang isteri..

first sekali yang paling penting untuk hidup adalah agama.kalau dulu..kita si lelaki..tadak tanggungan..tetiba bila dah kawen kita dah ada tanggungan..tai tanggungan tu jangan dianggap dari segi kewangan saja oit..dari segi agama dan ilmu pengetahuan pasal agama yang ada padansi isteri pon tanggungan kita jugak..kalau isteri jahil pasal agama..dan si suami pon tak mengajar isteri..tu dah dikira kita tak menyempurnakan tanggungan kita..dah kalau dedua sesama tak reti..maka tugas si suami..pimpin tangan isteri..bawak bawak le pergi ke kelas agama..dan yang paling penting..ambik agama secara kesuluruhan.bukan main cedok cedok je...

2minggu sekali..takpon seminggu sekali..cuba ajak isteri berbincang tentang kekurangan diri masing masing..jujur dengan pasangan..terima teguran dengan hati terbuka..untuk sesama baiki kelemahan masing masing.,ingat..even kita dan isteri berbeza..tapi perbezaan itulah yang menyempurnakan kita dan si isteri..aku memula hari tu memalu jugak nak gitau kelemahan kita..macam aku..masak aku rajin laa..tapi membasuh dan mengemas dapur aku malas..so aku berpakat dengan si pelangi..aku masak..dia basuh ngan kemas..ok la tu..ingat..perbezaan tapi menyempurnakan..

cakap aku macamla dah dua dekad aku kawen kan?...tak kesahlah...terima kaseh zaujati...



bukan sekadar omongan kosong

10 comments:

Umie Artoqiemie said...

wah gituuu.besar tanggungjawab :)

Mat Gebu said...

Soo sweet Jiji....cepat2 dpt kan anak buah untuk pcm okehh...hehe

Yuyu Atiqa said...

masak??
cehhh..
pandai ke ostad masak tu??
hahah.. :D

diana said...

awal2 agak susah nak terima kelemahan dan kekurangan pasangan..sampai gaduh2 la..tapi dah lama2 jadi ."ok la..bukan apa sangt pun.."
ha..macam tu..heheh

cheekychubbycutegirl said...

Aah..perbezaan tapi menyempurnakan..yg berbeza tu la seronok..

Lydia Miza said...

Ada org tukang kemas ok la tu. hehe pasni biar pelangi masak jiji blajar kemas. Blh mahirkan diri mengemas kira okey la kot. Hihi

Betul tu suami isteri ni saling melengkapi. Ecehh baru 10 tahun dah ckp cam ye ye je akak ni kan

Ain Dzaya said...

wah! dah jalankan tanggungjawab sebagai suami ni..bagus2!

senyumSOYA said...

tnggungjawab.. kat dunia n akhirat ^^ Insyaallah.

MR & MRS MAKMUM said...

UNTUNG LA PELANGI DPT HUBBY SUKA MASAK

Cik Pulau said...

wohooo... wewittt... utongnyo pelangi.. hahaha..
bilo hau buleh kenal pelangi..^^,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved