korban aidiladha

bapakkk teruja raya tahun ni..ofekoss sebab beraya dengan isteri tercinta..berpahala lagi uuu..dari dok beraya dengan pakwe makwe berkepit hentah hape hape..tambah dosa..silap silap dapat tiket mudah ke neraka..

terfikir sejenak peristiwan korban yang berlaku antara dua anak adam yakni qabil dan habil..serta peristiwa pengorbanan ibrahim serta putera tercintanya ismail 'alihimassalam..lepas dok pikir pikir dan bawak bincang dengan isteri..rupanya memang banyak perkara tersirat tersembunyi disebalik peristiwa tersebut..sepertimana peristiwa anta qabil dan habil tatkala korban si qabil tidak diterima..maka siqabil tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut..maka si qabil terus mengugut untuk membunuh si habil..maka si habil dengan tenangnya berkata " dah kalaupon ko menghulur tanganmu untuk membunuhku maka aku tidak akan sesekali membalasnya"..dah kalau kita..takyah cakap la..orang jentik pon dah nak balas balik,,siap berdendam bagai..terpalit sifat tenang pada diri habil..sifat kebergantungan pada sang ilahi...selepas korbannha diterima beliau dibunuh oleh abang kandungnya sendiri disebabkan rasa tak puas hati..lepas dah mati tu pulak..bengapnya si qabil tak reti pulak nak kebumikan jenazah si habil ni ha..maka termenung keseorangan memikirkan kebodohan diri..dihantar Allah kepadanya sang gagak  untuk memperlihatkan akannya ilmu menyimpan jenazah ke perut bumi agar baunya tiada menganggu penduduk yang masih bernyawa dimuka bumi..

sanga gagak tiada berakal dihantar untuk mengajar manusia yang beakal sempurna..ada logik??sedangkan si gagak makannya sampah..beraknya merata..pasangannya tiada yang setia..tapi Allah tetap menjadikannya guru kepada si manusia yang lagaknya tadi tidak berhati perut terhadap adiknya sendiri..tersiratnya disitu..sesiapa sahaj bileh menjadi guru jika perkara yang dibawanya tidak bertentangan denga ajaran agama..tapi kita kini sangat melihat pada keterampilan dan watak luaran..ada benarnya kan??


nanti nak sambung cerita pasal wira tersembunyi dibalik kisah ibrahim dan ismail..nak bermanja manja jap...



bukan sekadar omongan kosong

3 comments:

Rozuan Ismail said...

untonglah dah berbini. leh manja-manja

Nurul Atiqah Ahmed said...

cehh. duk khusyuk orang baca sirah ni, boleh pulak dia cakap bersambung..
aishhh..
ostad ostad...

ayat last tu tak boleh blahh..

haha... adoiii...

Izyan Masri said...

LAMANYAAAAA LAH TAK KE NESLOO NI.BERZAMAN DAH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

:fully designed by yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved